Bli ditt eget reisebyrå

Reiser kjøpt på nett er billigere. Tjenestene er bedre. Det er ingen grunn til at du ikke skal bli ditt eget reisebyrå. Sjekk ut triksene som får reisebyårene til å skjelve.

Publisert
Sist oppdatert
Folk vil ikke lenger bruke penger på billettene, men på stedet de reiser til.

Foto: Charlotte Rasmussen
Folk vil ikke lenger bruke penger på billettene, men på stedet de reiser til.

Foto: Charlotte Rasmussen Vis mer

Bli ditt eget reisebyrå

  1. Slik gjør du det


Flere og flere bruker Internett når de kjøper reiser. Og nettreiseoperatørene noterer større omsetning år for år, sesong for sesong.

- Det er mange gode grunner til å bruke nettreisebyrå fremfor et regulært reisebyrå, sier Jason Eckhoff, nettreisebyrågründer og daglig leder i Restplass.no til DinSide. - Nettreisebyrået er alltid tilgjengelig. Det tilbyr gode priser; nettreisebyrået har maskiner til å betjene kundene og de kan håndtere flere kunder. Vi blir kostnadseffektive internt, og det kommer kunden til gode. I tillegg så har IT-systemene blitt så gode at de - som hos oss - selv finner de absolutt laveste prisene.

  • Bli ditt eget reisebyrå - se triksene her
  • Lavpris på nett

    Anne-Lise Sørli, administrerende direktør i Globetrotter, merker at flere handler hos lavprisselskapene.
    Anne-Lise Sørli, administrerende direktør i Globetrotter, merker at flere handler hos lavprisselskapene. Vis mer


    Hos Globetrotter merkes det at de lavprisselskapene er på vingene.

    - Det er ikke nettreiseselskapene som er den største konkurrenten. Det er det flyselskapene som tilbyr lavprisbilletter som er, sier Globetrotters administrerende direktør, Anne Lise Sørli.

    Også hos de tradisjonelle flyselskapene har det vært vekst etter at billettbestillingen er lagt på nett:

    - Mange av flyselskapenes billigste billetter kan kun bestilles på nett. Etter at Ebookers fikk tilgang til dem, har det vært en økning i salget av disse, sier Unni-Lovise Berge, markedssjef i Ebookers til DinSide.

    Charter på nett

    Også pakke- og charterreiser er blitt populært å kjøpe på Internett. I løpet av de siste fire årene har Internett-handelen hos charterselskapet Star Tour økt fra 2 til 15 prosent av den totale handelen.

    Internett er Star Tours største butikk, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour.
    Internett er Star Tours største butikk, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour. Vis mer


    - Internett er vår største butikk, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour. - Vi hadde i fjor en omsetning på 225 millioner på Internett-handelen.

    Hos Star Tour er det først og fremst kvinnene som står for Internett-handelen. Sju av ti reisekjøp på via Star Tours nettsider gjøres av kvinner.

    Men også de rene nettreisebyråene tilbyr pakketurer. De fleste norske nettreisebyråer tilbyr nå tilbyr nå pakker med flybillett og hotell.

    - Hos Ebookers kan kundene plukke både flybillett og hotell, og få dette til lavere pris enn hos et ordinært reisebyrå, sier Ebookers markedssjef Unni-Lovise Berge. - Vi får ikke provisjoner av salget, men med at bookingen gjøres på nett sparer vi kostnadene - det er dyrere å ha en kundekonsulent som snakker med kunden i 20 minutter - og dermed blir lavere gebyrer. Et vanlig reisebyrå tjener penger på gebyrene de tar av kundene.

    Økning

    - Jeg vil tro på en oppgang på ti prosent fra i fjor. Nettandelen kommer til å stige godt, og nettmulighetene vil føre til at vi handler mer spontant og venner oss til å lete etter tilbud og kampanjer, sier Rolf Forsdahl, bransjedirektør i Handels- og Servicenæringens
    Hovedorganisasjon i en pressemelding fra Pressekontoret.

    Også hos Ebookers er det optimisme.

    - Ingen sure miner på Internett, bedyrer Jason Eckhoff, daglig leder i Restplass.no
    - Ingen sure miner på Internett, bedyrer Jason Eckhoff, daglig leder i Restplass.no Vis mer


    - Et sted mellom 80 og 90 prosent av salget vårt kommer fra netthandelen, sier Ebookers markedssjef. - Jeg tror også at de selskapene som før baserte seg på salg av forretningsreiser, vil komme sterkere på banen. Også forretningsfolk vil spare tid og penger.

    Og hos Restplass.no er entusiasmen stor:

    - Jeg tror det kommer til å eksplodere i år, sier Jason Eckhoff. - Internett er helt genialt. Tenk bare på den fordelen det er å hente inn priser på nett. Hos en vanlig reiseselger føler mange seg forpliktet til å handle. Hos oss kan du legge inn tusen prisforespørsler og maskinen er like happy.

  • Bli ditt eget reisebyrå - se triksene her

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer