Blir dyrere

Derfor må du betale mer for den neste ferien din.

PRISENE TIL VÆRS: Prisene på flyreiser blir dyrere. Flere avgifter, stor etterspørsel, dyrere drivstoff og høy prisvekst på mange varer gjør også ferien dyrere. Foto: Odd Roar Lange
PRISENE TIL VÆRS: Prisene på flyreiser blir dyrere. Flere avgifter, stor etterspørsel, dyrere drivstoff og høy prisvekst på mange varer gjør også ferien dyrere. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Synes du at årets ferie med fly ble en kostbar fornøyelse? Da kommer vi dessverre med dårlig nytt.

For mye tyder på at prisene kommer til å stige fremover. Årsaken er enkel: etterspørselen er større enn kapasiteten. Og vondt går til verre neste år.

TIPS: Dette er genialt om du vil se serie eller film på flyet! Video: Hanna Krogh-Reinsnes. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Det blir dyrere

Ryanair-sjef Michael O´Leary, som har gjort det irske lavprisselskapet Ryanair til Europas største flyselskap, er klar i sin analyse:

- Med det stigende antall reiselystne personer vil billettprisene stige allerede utover 2022, sa O´Leary til den irske avisa Irish Examiner allerede i fjor høst.

Det samme mente Norwegiansjef Geir Karlsen.

Og Ryanair-sjefen fikk rett. Reiselysten vokste i takt med at pandemirestriksjonene forsvant.

Trøbbel i lufta

Flyselskapene endte til slutt opp med å selge flere flybilletter enn de hadde flyseter til. For mangelen på folk til cockpit, kabinen og blant bakkemannskapene har skapt enorme problemer for flyselskapene og deres passasjerer.

DÅRLIG NYTT: Michael O'Leary har ikke gode nyheter når det kommer til priser på fremtidens flyreiser. Foto: Scanpix/ Reuters/Yves Herman
DÅRLIG NYTT: Michael O'Leary har ikke gode nyheter når det kommer til priser på fremtidens flyreiser. Foto: Scanpix/ Reuters/Yves Herman Vis mer

I tillegg har det vært streiker både i SAS, Lufthansa og Ryanair - for å nevne noen.

På kort sikt gikk prisen på Norwegian-billettene rett til værs under SAS-streiken, men prisene stupte da streiken var over.

For alle flyreisende til og fra Norge har det fra 1. juli vært en påslag for den statlige flyseteavgiften. Dette har kommet på toppen av den ventede prisstigningen.

Setene blir borte

Foran en EUs klimakonferanse i Belgia i juni sa O´Leary til Reuters at han regnet med at prisene vil sannsynligvis blir 7, 8, 9 prosent høyere fremover enn de var sommeren 2019.

Flyselskapene opplevde en økonomisk orkan under pandemien, og bransjen har ikke klart å komme seg til hektene ennå. En rekke selskap har enten forsvunnet eller redusert kapasiteten kraftig.

Thomas Cook, med seks millioner seter, gikk konkurs, tyrkiske Flybe reduserte kapasiteten sin med åtte millioner seter, Norwegian fjernet nesten 24 millioner seter og Alitalia har redusert sin flåte med nær 40 prosent.

Må kutte mer

Nå ser flere andre selskap på muligheten til å kutte ytterligere. Det har vært omlag 20 prosent mindre kortbanekapasitet i Europa.

Samtidig nærmer etterspørselen seg tiden før pandemien. Og ingenting tyder på at den blir noe mindre etterspørsel neste år.

Flyselskapene må øke graden av solgte seter i alle flyene og redusere utgiftene. Selskap etter selskap melder om voldsomme tap. Inntektene må økes.

Finnair meldte nettopp om et tap på 1,8 millarder kroner i forrige kvartal. Ungarske Wizzair tapte 4,6 milliarder i samme periode. Mens SAS tapte 1,4 milliarder norske kroner.

Og det var før streiken rammet selskapet med full tyngde.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer