Britney ødelegger appetitten

Forsking fra Universitetet i Leicester viser at Mozart gir økt forbruk på restauranter, mens Britneys Spears musikk jager kundene på dør.

Britney ødelegger appetitten
Publisert
Sist oppdatert

I tre uker har forskere fra University of Leicester undersøkt virkningen ulike typer musikk har på restaurantgjester. Og bakgrunnsmusikken er viktigere enn man skulle tro. I alle fall for restauranteiernes lommebok.

Mozart lokker, Britney skremmer

Klassisk musikk fra Mozart og Bach fikk nemlig restaurantgjestene til å bruke mer penger på mat og drikke enn annen musikk. I snitt viste undersøkelsen av de som fikk lytte til rolig klassisk musikk bestilte for 24 pund per person i mat og drikke. Popmusikk fra for eksempel Britney Spears derimot, fikk gjestene til å stoppe på 22 pund.

- Om du hører klassisk musikk, har den alle mulige sofistikerte assosiasjoner til seg, som velstand, rikdom og eleganse. I en restaurant har denne musikken den effekten at du bruker mer penger, sier Dr. Adrian North ved University of Leicester til Ananova.

Stillhet et dårlig alternativ

Det dårligste alternativet for restauranten er å stenge musikken helt. Gjester i musikkfri restauranter synes nemlig å være de som bruker minst penger av alle.

Kilde: Ananova

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer