SAS-streiken:

Bruker 3,5 dag på reisen

Familien fra Tromsø skulle egentlig landet i Split klokka 20.00 kveld. Nå kjører de leiebil gjennom Sverige til København, før de skal fly til Sarajevo, og deretter ta tog til Kroatia - og feriehuset de har leid.

RAMMET: Familen Hansen Wilhelmsen fra Trømsø skulle egentlig vært framme på feriedestinasjonen Split mandag kveld. I stedet befinner de seg «dypt inne Sverige med leiebil på vei til København». Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Blant de mange tusen nordmennene som mandag fikk kansellert sin etterlengtede flyreise til varmere strøk, som følge av pilotstreiken i SAS, er familien Hansen Wilhelmsen fra Tromsø.

Familien på fire skulle egentlig ta et fly fra Tromsø klokka 10.40 mandag formiddag, mellomlande på Oslo Lufthavn, og deretter fly til Split med en ankomst der klokka 20.00.

Når Dagbladet snakker med familien litt over klokka 21.00 mandag kveld er de ikke i nærheten av Split.

- Nå er vi dypt inne Sverige med leiebil på vei til København. Vi har 159 kilometer igjen dit. Vi har booket et hotell på Kastrup, og vil tilbringe morgendagen i København, før vi flyr videre i morgen kveld til Sarajevo, sier Maja Wilhelmsen til Dagbladet.

Hun sier det var umulig å finne fly med overkommelig pris fra København til Spilt, og at Sarajevo dermed ble det beste alternativet.

- Det blir Sarajevo. Det er fire timer fra Kroatia, så vi har booket et hotell i gamlebyen der, også må vi finne offentlig transport derfra til Kroatia dagen etter, sier hun.

Det betyr at reisens to første planlagte feriedager i Split utgår, men at de likevel kommer seg til huset de har leid sammen med to andre familier i Oberic i Kroatia til planlagt tid.

- Dette har ikke gått som planlagt, men vi prøver å gjøre reisen til en del av ferien, sier Maja.

- Det blir is og øl i Nyhavn, og kaffe og bakst i gamlebyen i Sarajevo i stedet, tilføyer hun.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

- Dyrere og dyrere

Selvfølgelig hadde det vært deiligere å fly rett til Split, vedgår hun, men legger til at ingen av sønnene, Snorre (16) og Birk (13) har vært i København før, og at Bosnia er et land heller ikke de voksne i familien har besøkt før.

Familien ble intervjuet av NRK mandag formiddag på Oslo Lufthavn. Da sa de at de ønsket å finne et tog de kunne ta nedover Europa.

Slik ble det imidlertid ikke.

- Vi prøvde først å booke fly, men det ble bare dyrere og dyrere for hvert minutt som gikk. Prisene fra Oslo til Split for en familie var skyhøye - de nærmet seg opptil 100 000 kroner, sier Maja.

- Det har også vært frustrerende hvor vanskelig det har vært å få tak i leiebilselskapet, og overraskende hvor komplisert det skulle vise seg å være å bestille tog. Det var kjempevanskelig, noe man i disse miljøtider ikke hadde trodd skulle være så komplisert, fortsetter hun.

Tre og et halvt døgn

Siden dagens fly fra Tromsø ble kansellert, forsto familien allerede i går at dagens reise ikke kom til å gå som planlagt, og valgte derfor å «kaste seg rundt» og bestille nye billetter med Norwegian fra Tromsø i går kveld.

- Hele reisen skulle egentlig tatt ti til elleve timer. I stedet tar det nå tre og en halv dag før vi er framme, sier Maja.

- Har dere hørt noe fra SAS i løpet av dagen?

- Vi fikk en melding om at reisen var kansellert og at vi kunne prøve å booke om. Deretter fikk vi en melding om at det ikke fantes noen flyginger med overkommelige priser, og at de ikke kunne hjelpe oss, svarer Maja.

- Ved godt mot

Hun sier at de forsøker på best mulig vis å reise på rimeligste måte, i håp om at flyselskapet vil kunne dekke utgiftene.

Både ektemannen, Thomas, og sønnene Snorre og Birk, prøver i likhet med henne å se positiv på situasjonen.

- Gutta er ved godt mot. De er fornøyd med at de har fått McDonalds, for det har vi ikke i Tromsø, også koser de seg med svensk godteri nå. Heldigvis er de glad i å reise, sier Maja.

- Og Thomas sier at han er veldig fornøyd med veiene, legger hun til.

Og på spørsmål om de frykter at hjemturen vil kunne bli like komplisert svarer hun:

- Da krysser vi fingrene for at streiken over.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger