Burma: Vakkert og brutalt

Burma eller Myanmar, har et av verdens mest frynsete rykter, men er også et av verdens mest fotogene land. Fotograf Haakon F. Stenersen har besøkt landet - her kan du se hans bilder.

Tempel i innsjø. Haakon F. Stenersen, NorPicture  Foto: Haakon F. Stenersen
Tempel i innsjø. Haakon F. Stenersen, NorPicture Foto: Haakon F. Stenersen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg var første gang i Burma i 1987, og ble meget fascinert selv om man da kun fikk en ukes visum og det ble stressreising. På den tiden var det svært få som besøkte Burma, og som i de fleste land med få turister var innbyggerne nysgjerrige på å komme i kontakt med utlendinger, forteller Haakon F. Stenersen som besøkte området igjen i vinter.

- Den gangen kunne man bytte en flaske whisky og en kartong sigaretter i så mye lokal valuta som man trengte for hele uken. Cirka 300.000 utlendinger besøkte Burma i fjor, noe som sies å være rekord. Thailand fikk 11 millioner turister på samme tid. Kontrasten til Thailand er stor, til tross for at de er naboer og har samme religion, forteller Stenersen.

Fra tonnevis av gull i hovedstaden Yangon, til øde strender i Chaungtha - se Haakon F. Stenersens bilder fra Burma.

Skroll ned for mer.

Oppfordrer til boikott

Mange land verden rundt oppfordrer nå sine borgere og bedrifter å holde seg unna Burma. Ikke nødvendigvis begrunnet i at det kan være farlig å reise i landet, men på grunn av militærjuntaens fremferd. Amnesty International rapporterer om politiske fanger, tortur, tvangsarbeid og henrettelser uten dom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer