Karl Martin Sandnes befinner seg for øyeblikket på Gran Canaria sammen med ny-forloveden og hennes 15 år gamle datter.
Onsdag skulle de ha flydd tilbake til Oslo, for så å reise videre til hjembyen Molde, etter to uker i varmen.
Slik blir det ikke.

- Jeg har total angst
Usikre
Tirsdag morgen fikk han melding om at flyet var kansellert. Familien på tre skulle flydd hjem med SAS, men etter at pilotstreiken ble et faktum mandag, har SAS kansellert en rekke flyginger.
Sandnes tar det foreløpig rolig, og er glad for noen ekstra dager på ferie. Likevel ligger det en viss usikkerhet rundt hvem som tar regninga for ekstra opphold og nye billetter hjem.
Sandnes er blant mange som nå har bestilt ny hjemreise med et annet flyselskap.
- Nå er planen at vi skal hjem på lørdag. Det var det første direkteflyet vi fant. Alle andre ruter er via Barcelona, som hadde blitt en mye lengre reise, sier han.
Paret har notert seg at prisene hos andre flyselskaper har steget siden i går.
Måtte punge ut
For reisefølget på tre endte prisen for nye flybilletter med Norwegian på i underkant av 20 000 kroner.
- Vi håper jo at vi får penger igjen av SAS. Hvis vi får det, så skal vi være kjempefornøyde. Men vi tenker jo at det er trist for dem som kanskje ikke har muligheten til å legge ut for den ekstra kostnaden. Det er sikkert mange som er mer frustrert enn oss, sier Sandnes.
Bare timer etter at Dagbladet var i kontakt med Sandnes, har nordmøringen en ny oppdatering om den kommende hjemreisen.
- SAS har tilbudt oss en ombooking via Brussel og München på fredag, som vi valgte å takke ja til. Så det blir ikke tre dager ekstra ferie, men det gjør at vi lander i Oslo litt tidligere på dagen, og kanskje rekker et fly til Molde samme dag, sier han.
Hele turen tar omkring 24 timer.
- Det blir litt slit. Vi har også et fly fra Molde på torsdag, som vi ikke vet hva skjer med. Det er litt stress nå, men vi skal fremdeles kose oss fram til avreisedagen, legger han til.
På Norwegians nettsider informerer de om åpent kjøp, som vil si at du kan få pengene tilbake innen 24 timer etter bestilling, dersom du endrer planer og avbestiller.
Dagbladet har sendt spørsmål til SAS om hvordan de bistår ferierende med hjemreise fra utlandet, men har foreløpig ikke fått svar.

- Tror dette er plan B
Venter i spenning
Også Bernt og Beate Mandal skal etter planen tilbake til Norge og Trondheim på fredag, etter to uker på den greske øya Kreta. Nå er det imidlertid knyttet mye spenning til om hjemreisen går som planlagt.
- Nå er vi forberedt på litt av hvert, har Bernt uttalt til lokalavisa Nidaros, som først var i kontakt med paret.
Turen er bestilt gjennom reiseselskapet Apollo og flyturen hjem skal i utgangspunktet gå med SAS.

Foreløpig har ikke ekteparet mottatt beskjed om forandringer fra reiseselskapet, og har fått bekreftet at Apollo vil informere dem dersom flyet ikke går som det skal.
- Vi er litt spente, sier Beate til Dagbladet.
Hun forteller at både hun og ektemannen fortsatt har ferie, og at det derfor ikke er krise om de ikke kommer seg hjem til planlagt tid, men legger ikke skjul på at det hadde vært deilig å komme hjem som ventet.
- Vi lengter jo litt hjem, og vi er jo innstilt på at vi skal hjem fredag kveld, legger hun til.

Her endte ferien
Bekymrede kunder
Mandag kunne kommunikasjonssjef i Apollo, Beatriz Rivera, fortelle at de får mange henvendelser fra bekymrede kunder, som nå lurer på hva som vil skje med reisen deres.
Reiseoperatøren har chartret en rekke SAS-fly som skal frakte nordmenn både ut på tur og hjem i sommer.
Mandag ble to av selskapets reiser kansellert, og totalt er det til og med fredag 22 flyreiser- 11 ut av Norge og 11 hjem igjen - som potensielt kan bli berørt.
- Vi kontakter kundene som blir berørt så fort vi vet noe som helst om noen av våre fly, forteller kommunikasjonssjefen.