Charterfavoritt slår alarm

Den økende bruken av betalingskort og mobiltelefoner har ført til at tipsinntektene har stupt betydelig de siste åra.

FORTVILER: Servitørenes tips forsvinner i takt med kortbruken. Foto: Shutterstock
FORTVILER: Servitørenes tips forsvinner i takt med kortbruken. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ansatte på populære feriedestinasjoner som Mallorca og Kanariøyene står overfor en økonomisk utfordring.

Tipsinntektene har nemlig stupt de siste åra.

Både turister og fastboende har i økende grad droppet å gi tips når de betaler regningen på restaurantene.

Det viktigste man gjør når det kommer til føflekker, er å følge med på dem sier hudlege Reza Sohrabi. Video: Helena Ringheim. Reporter: Anabelle Bruun/Dagbladet TV Vis mer

Nå slår de ansatte alarm, skriver reisenettstedet flysmart24.

Har blitt halvert

Presidenten for organisasjonen Restauración Mallorca CAEB, Alfonso Robledo, uttrykker bekymring over den dramatiske nedgangen i tipsinntektene.

Ifølge Robledo har tipsomfanget blitt halvert i løpet av de siste to-tre åra, noe som påvirker spesielt de ansatte i serveringsbransjen hardt.

- Tipsingen er i ferd med å forsvinne. Det har blitt et problem for de ansatte, sier han til den spanske avisa Ultima Hora.

Har installert terminaler

En av hovedforklaringene på denne nedgangen er den økende bruken av betalingskort og mobiltelefoner, som fører til at mange glemmer å legge til tips.

Etter pandemien har elektronisk betaling blitt stadig mer populært, spesielt blant den yngre generasjonen, skriver reisenettstedet.

Flere restauranter har imidlertid installert betalingsterminaler der kunder kan legge til en bestemt prosent i tips for å motvirke nedgangen. Likevel viser det seg at svært få faktisk benytter seg av dette.

Foretrekker kontanter

Selv om restauranter tilbyr muligheten til å legge til tips elektronisk, foretrekker de ansatte fortsatt kontanter.

Dette fordi at det ofte blir liggende igjen ekstra penger, noe som er til stor hjelp for servitørene.

Tips er en viktig del av servitørenes inntekt. Denne utviklingen er derfor bekymringsfull for dem.