Charterselskapet har sett seg lei på kunder som klager hver eneste gang de reiser, i håp om å få kompensasjon.
Dermed tar den britiske delen av TUI Travel, et av Europas største reiseselskap, skrittet å svarteliste serieklagerne. Det skriver Timesonline.
Dermed vil ikke klagekundene få lov å bestille turer med TUI Travels charterselskaper lenger.
- Vi snakker bare om en liten prosentandel av kundene våre som er vedvarende bråkebøtter, sa Tim Williamson, selskapets kundebehandlingssjef.
- Det har alltid vært vår filosofi at kundene alltid har rett, men disse menneskene vil aldri bli fornøyde.
Charterselskapet First Choice, som er en del av TUI Travel i Storbritannia, sa at klagekulturen vokser.
- Vi har kunder som med vilje bestiller et nytt hotell, fordi de vet at de vil finne en eller annen liten ting å klage på. At personalet ikke kan nok, at belysningen ikke er god nok, eller at det foregår bygningsarbeider ved hotellet, sa Williamson til Timesonline.
Ikke noe problem i Norge
DinSide ringer Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, og forteller om den nye praktisen til TUI Travel i Storbritannia.
- Oj, noe slikt har jeg aldri hørt om før. Dette er ikke noe stort problem hos oss, i hvert fall, så vi har ikke noe behov for å lage en svarteliste over kunder, sier Begby.
- Dere opplever altså aldri at noen spekulerer i klagemulighetene for å få en gratis ferie eller økonomisk kompensasjon?
- Nei, hos oss får du heller ikke noen gratis ferie hvis man klager. Økonomisk kompensasjon kan man få, men vi har ikke opplevd at noen utnytter dette, sier Begby.