Coca-Cola betaler 18,5 millioner for å sponse Venezia

Kritikere mener kanalbyen har solgt seg.

Får Coca-Cola det som de vil, blir det brusautomater på Markusplassen. Foto: Artgeek3k
Får Coca-Cola det som de vil, blir det brusautomater på Markusplassen. Foto: Artgeek3k Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Brusgiganten Coca-Cola har inngått en avtale der de betaler Venezias bymyndigheter 18,5 millioner kroner for å "sponse" byen.

Dermed får brusmerket sette opp rundt 60 brusautomater rundt omkring i byen - muligens også på Markusplassen. Det skriver britiske Daily Mail og BBC.

Italienerne er ikke blide over avgjørelsen, og debattene går heftig i italienske aviser. I Venezia er det strenge regler for dem som selger mat og drikke til turistene, både i forhold til hvor de får selge, og hvordan kioskene og serveringsstedene skal se ut. Og det er ikke lov å slå seg ned på en benk og spise mat på Markusplassen. Du må sitte på et serveringssted.

Venezia er ikke den eneste italienske byen med slike regler. I Roma er det ikke lov å spise is ved attraksjonene.

Venezias hovedinntekt er de 20 millioner turistene som hvert år kommer for å se de flotte kanalene og de vakre bygningene.

Trenger penger til vedlikehold

Pengene bymyndighetene får av Coca-Cola skal gå til å vedlikeholde de verneverdige bygningene i byen, og bygge en flombarriere som kan beskytte byen for de nesten årlige vinterflommene. Venezia har ikke penger til å gjøre dette i eget budsjett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer