Brusgiganten Coca-Cola har inngått en avtale der de betaler Venezias bymyndigheter 18,5 millioner kroner for å "sponse" byen.
Dermed får brusmerket sette opp rundt 60 brusautomater rundt omkring i byen - muligens også på Markusplassen. Det skriver britiske Daily Mail og BBC.
Italienerne er ikke blide over avgjørelsen, og debattene går heftig i italienske aviser. I Venezia er det strenge regler for dem som selger mat og drikke til turistene, både i forhold til hvor de får selge, og hvordan kioskene og serveringsstedene skal se ut. Og det er ikke lov å slå seg ned på en benk og spise mat på Markusplassen. Du må sitte på et serveringssted.
Venezia er ikke den eneste italienske byen med slike regler. I Roma er det ikke lov å spise is ved attraksjonene.
Venezias hovedinntekt er de 20 millioner turistene som hvert år kommer for å se de flotte kanalene og de vakre bygningene.
Trenger penger til vedlikehold
Pengene bymyndighetene får av Coca-Cola skal gå til å vedlikeholde de verneverdige bygningene i byen, og bygge en flombarriere som kan beskytte byen for de nesten årlige vinterflommene. Venezia har ikke penger til å gjøre dette i eget budsjett.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger