Kostnadene ved å utvikle Concordeflyet har vært enorme. Drivstofforbruket er himmelhøyt. Dette medfører billettpriser hinsides all annen transport. Tur/retur London New York koster cirka 84.000,- norske kroner. De færreste av oss har brent av en slik mengde penger i høyere tempo. Tatt i betraktning at reisende med Concorde bare er i luften i litt over tre timer hver vei, er dette noe av det dyreste du kan gjøre.
Få med deg Pål Sigurd Anthonsens opplevelser i Concorde fra London til New York
Ekstraservice

Mennesker som er villige til å betale en slik sum for billetten forventer noe mer. Det har de også hele tiden fått om bord på Concorde. Det er ikke uten grunn at flyet assosieres med kjendiser og celebriteter. Opplevelsen starter da du bestiller billetten. Eget telefonnummer åpent 24 timer i døgnet er tilgjengelig for deg. Billetten blir levert i et eget, spesiallaget cover i tykk hvit papp, ikke den tynne papirfillen du er vant til å få. Ta en kikk på billetten og du ser at selv flightnummeret er eksklusivt; BA01. Egen innsjekkingsskranke på Heathrow kun for Concordepassasjerer. Første klasse må gå lenger bort! Egne bagasjemerker i tykk plast eller aluminium forteller de andre passasjerene at du er blant de få. I en periode fikk du til og med bagasjemerke i rent sølv!
Ekstraservice i bilder
Skroll ned for mer.
Designlounge med spa

Concorde har selvfølgelig sin egen lounge på Heathrow og JFK flyplassene. Disse er designet av en av Englands mest berømte designere, Sir Terrence Conran. Lær, valnøtt og marmor er blant materialene. Her er det full servering av mat og drikke. Fri tilgang til faks og Internett. Adgang til eget spa med gratis behandling hører med i servicetilbudet. Dressjakken blir fraktet over Atlanteren i egen dresspose for at den ikke skal krølles under overfarten.
Kaviar, gåselever og krystall
Når du kommer om bord blir serveringen enda bedre. Det serveres en ny meny hver dag om bord i flyet. Som regel finner du russisk kaviar, røkelaks, gåselever, andestek og lignende delikatesser blant rettene. Disse er for øvrig utviklet av noen av verdens mest berømte kokker. Concorde har også sin egen vinkjeller. Franske årgangsviner og gammel portvin står på menyen. Her går det i Premier Cru! Maten serveres på et eget porselen laget spesielt for Concorde av britiske Royal Doulton. Servietten i tykk lin ligger pent rullet i en ring av børstet stål. Det eneste unntaket er plastbestikket, som ble innført etter 11. september.
Bilseteluksus
Brosjyren forteller at setene i flyet er håndsydd i Conollyskinn. Samme materiale som brukes i Ferrari og Rolls Royce. Alt materiale om bord er utsøkt og oser av kvalitet. Der du vanligvis finner plastikk, er det her blankpolert stål og krom. Der du er vant til å sitte på kunstfiber, er det her skinn og kasjmirull. På toalettene står det en bukett friske roser, foruten dyre såper og kremer.
Ofte forlater du flyet med en spesiallaget Crosspenn i lommen. Med en liten gave ønsker flyvertinnen å si "På gjensyn!" Passasjerene får også hvert sitt diplom. Bagasjen utleveres etter åtte minutter blank, og dressposen beholder du. Takk for turen!
Ekstraservice i bilder
Få med deg Pål Sigurd Anthonsens opplevelser i Concorde fra London til New York

Om skribenten: Pål Sigurd Anthonsen jobber til daglig hos Ringnes i Oslo, er flyentusiast, og fikk nyte godt av flyplassenes røde løpere for noen uker siden. Den 26. august gikk drømmen om å fly med Concorde i oppfyllelse, etter måneders arbeide for å skaffe billetter før flylegenden blir satt på bakken den 24. oktober. Anthonsen skriver om Concorde og sin flyopplevelse for DinSide.