I et storslagent opplegg på Heathrow lander tre fly etter hverandre for å markere The Grand Finale. Inviterte gjester, gode kunder og utvalgte ansatte er passasjerer på disse aller siste flightene. Titusener av skuelystne er ventet til flyplassen for å bivåne begivenheten. BBC har hatt tv-programmer hele uken, og sender store deler av dagen i dag. Politiet vurderer å sperre av deler av området for å unngå fullstendig kaos.
Kjendisrute
Concorde har fløyet kjendiser, popstjerner, kongelige og andre celebriteter i 24 år. Flyet har ikke bare vært forbundet med høy fart, men med en luksus og glamour uten sidestykke. Høyt der oppe, i to ganger lydens hastighet, mesker passasjerene seg med utsøkte matretter og håndplukkede viner. Men, nå er det slutt.
Les mer om den unike servicen ombord
Fra 60-tallet
Flyet ble utviklet på 60-tallet av England og Frankrike i fellesskap. I 1969 fløy prototypen for første gang. Mange land og flyselskaper var interessert, men oljekrisen i 1972 dempet denne betraktelig med tanke på det enorme bensinforbruket flyet har. Enden på visa ble at den engelske og franske regjering ga bort flyene til sine respektive flyselskaper. 20 fly ble bygget og flyet fikk raskt stjernestatus. Prisen på flybilletten gjorde reisen lite aktuell for andre enn bedriftsledere og kjendiser. Sting, Phil Collins med flere gjorde store poenger av å ha fløyet Concorde. Dronningmoren tok en tur på sin 85-års dag.
For dyrt
11. september og nedgangen i luftfarten har i stor grad gått utover dyre transportmidler som Concorde. Prosjektet ble til slutt for dyrt for British Airways og Air France. I april i år ble det altså bestemt å lande flyet for godt. For engelskmennene er dette en begivenhet som markeres behørig. Celebriteter som Paul McCartney og Henry Kissinger må nå finne andre måter å krysse Atlanteren på.

Om skribenten: Pål Sigurd Anthonsen jobber til daglig hos Ringnes i Oslo, er flyentusiast, og fikk nyte godt av flyplassenes røde løpere for noen uker siden. Den 26. august gikk drømmen om å fly med Concorde i oppfyllelse, etter måneders arbeide for å skaffe billetter før flylegenden blir satt på bakken i dag. Anthonsen skriver om Concorde og sin flyopplevelse for DinSide.