Cruise-einstøingen

Han vil helst ikke ha andre passasjerer om bord, og har vært på hurtigrutetur 28 ganger. Christoph Amrhein er ikke som andre cruiseturister.

Publisert
Sist oppdatert
Christoph Amrhein er ikke helt som andre hurtigrutepassasjerer.
Christoph Amrhein er ikke helt som andre hurtigrutepassasjerer. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Hans første tur med Hurtigruten gikk i 1976, og med det tok han opp sine foreldres store interesse. De startet sitt hurtigruteeventyr allerede i 1969, og reiste til sammen 28 ganger langs norskekysten. I dag har Christoph Amrhein reist cirka like mange ganger som sine foreldre, mange av turene med Vesterålen der han ble kjent med en nå pensjonert kaptein - Jan Klausen.

Eneste passasjer

- Jeg ble kjent med Klausen, og fikk etterhvert lov av ham til å bevege meg rundt på hele skipet. Nå liker jeg best å reise med skipene når det ikke er andre passasjerer med. Da får jeg full tilgang til hele skipet og får bli med på rutinene om bord.

62 år gamle Amrhein var eneste passasjer da MS Nordnorge gikk fra Ushuaia til Lisboa for noen uker siden, på vei tilbake til Norge og sommerrutene langs kysten. Det var andre Atlanterhavskrysning for tyskeren på et år.

- Forut for at båten skulle til Ushuaia i høst ringte jeg hver dag i et halvt år for å få bli med. Fire uker før avgang fikk jeg klarsignal, og var om bord i ni uker fra Las Palmas til Ushuaia.

Dette er en lang reise, men Amrhein kjeder seg aldri om bord. Og vel nede i syd ventet den beste delen av dette cruiset - besøket til Antarktis.

- Vi fikk se både is og pingviner. Dessuten kom båten seg inn til Kapp Horn, noe den ikke får gjort på hver tur.

  • Mer om Hurtigrutas cruise i Antarktis
  • Norge er favoritt

    Etter mange turer langs norskekysten har Amrhein sine klare favoritter.

    - Lofoten er mest spesiell, og turen fra Svolvær til Stamsun med buss er fantastisk. Jeg liker også å passere Stadt. En gang var det 14 meter høye bølger! Det eneste problemet med Norge er prisene - man hadde trengt sin egen seddelpresse, smiler Amrhein som egentlig foretrekker de eldre generasjonene av hurtigruteskip.

    - Med de gamle skipene kunne alle passasjerene gå av i hver havn. Med de nye store skipene der det er plass til 800 passasjerer er det umulig for alle å rekke av og på under korte stopp.

    Av den grunn foretrekker også Amrhein å reise på vår og høst, for å slippe unna de største flokkene av medreisende.

    Tilbake til innledningen

    Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer