Minst ett av flyene som ble satt på bakken hadde ifølge canadiske og amerikanske luftfartsmyndigheter så alvorlige feil at vingene kunne ha falt av i lufta, skriver politiken.dk.
Metallet i hylsemutterne som fester vingene til flyskroget hadde farlige sprekker og svakheter, noe SAS var ukjent med da flyene ble satt på bakken.
- Vi har inspisert 17 av våre 23 Dash 8 fly, og fant sprekker i tre av fire hylsemuttere på ett av flyene, sier kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS.

Seks fly er ennå ikke gransket, blant dem de tre som havarerte. Ingen av de farlige flyene benyttes lenger i passasjertrafikk, understreker SAS.
SAS ble kjent med vingeproblemene på Dash 8 i en advarsel fra canadiske luftfartsmyndigheter i februar.
I advarselen gikk det fram at to ikke navngitte flyselskap i forbindelse med ordinært vedlikehold hadde funnet sprekker i de viktige hylsemutterne som fester vingene til flyskroget. Årsaken var metalltretthet.
Både canadiske og amerikanske luftfartsmyndigheter påla flyselskapene å snarest undersøke samtlige fly av denne typen.
Ellers kan det medføre at vingene faller av, heter det i advarselen fra amerikanske FAA.
Det er uklart om Widerøe har undersøkt sine Dash 8-fly og om det er funnet sprekker også i festeboltene på disse.
Seeking premission to land! - Huh?
(NTB)