Tusenvis av flypassasjerer har havnet i ferietrøbbel under SAS-streiken. Mange sitter og venter på beskjed om hvordan de skal komme seg hjem.
For de reisende betyr det ekstra overnattinger ved feriemålet, eller ekstra overnatting på vei hjem.
Varsling
SAS (eller andre flyselskap som du skal reise med) skal informere deg om forsinkelsen eller kanselleringen så tidlig som mulig, slik at du får planlagt en alternativ hjemreise eller forberedt en overnatting.
Sørg for at flyselskapet har både telefonnummeret ditt og e-postadressen din.
Dersom flyet ditt er forsinket over natta, og du velger å reise neste dag, har du krav på å få dekket overnatting, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet.
Hjelp til selvhjelp
Du kan be om hjelp til dette fra flyselskapet. Men i praksis kan dette være komplisert eller tidkrevende og det kan være like greit å ordne dette selv, og å få utgiftene refundert seinere.
Det samme gjelder å kjøpe nye billetter med annet flyselskap slik at du kommer deg raskest mulig hjem.
Hvis du velger å bestille alternativ reise, husk å kansellere billetten din hos SAS for å få refusjon for din ubrukte billett.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger