SAS-streiken:

De må betale

Dette skjer hvis hjemreisen din blir rammet av flykaoset.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av flypassasjerer har havnet i ferietrøbbel under SAS-streiken. Mange sitter og venter på beskjed om hvordan de skal komme seg hjem.

For de reisende betyr det ekstra overnattinger ved feriemålet, eller ekstra overnatting på vei hjem.

Varsling

SAS (eller andre flyselskap som du skal reise med) skal informere deg om forsinkelsen eller kanselleringen så tidlig som mulig, slik at du får planlagt en alternativ hjemreise eller forberedt en overnatting.

Sørg for at flyselskapet har både telefonnummeret ditt og e-postadressen din.

Dersom flyet ditt er forsinket over natta, og du velger å reise neste dag, har du krav på å få dekket overnatting, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet.

Hjelp til selvhjelp

Du kan be om hjelp til dette fra flyselskapet. Men i praksis kan dette være komplisert eller tidkrevende og det kan være like greit å ordne dette selv, og å få utgiftene refundert seinere.

Det samme gjelder å kjøpe nye billetter med annet flyselskap slik at du kommer deg raskest mulig hjem.

Hvis du velger å bestille alternativ reise, husk å kansellere billetten din hos SAS for å få refusjon for din ubrukte billett.

Du må velge et hotell og en transportmåte som ikke er unødig kostbart.

Husk å ta vare på alle originale, spesifiserte kvitteringer. Disse skal du som levere inn sammen med kravet til flyselskapet.

Du har også krav på mat og drikke som står i forhold til lengden på forsinkelsen.

En «vanlig» middag med alkoholfri drikke blir dekket, mens en femretters middag og ei flaske vin vil føre til avslag eller reduksjon.

Flybillettene

Dersom flyet ditt er kansellert eller forsinket i flere timer har du krav på å bli ombooket til første mulige alternativ, enten hos samme selskap eller et annet selskap.

Dersom du skal mellomlande og bytte fly og kommer for seint til fly nr. 2 fordi fly nr. 1 er forsinket, så skal selskap nr. 1 sørge for ny flybillett og dekke ekstrakostnadene du får mens du venter.

Dersom du flyr med to ulike selskap så må du legge inn minst 120 minutter mellom ankomst og neste avgang

Vær klar over at noen flyselskap har refusjonssystem som skiller mat/drikke og selve overnattingen. I disse tilfellene må du laste opp kvitteringen to ganger.

Les gjennom avtalen

Når vi bestiller flybilletter så krysser vi av for at vi godtar befordringsreglene for turen.

Det er sannsynlig at de færreste leser gjennom disse før de trykker ok. Men det bør du gjøre neste gang.

Et flyselskap er normalt ikke ansvarlige for videreforbindelser med andre flyselskaper eller andre transportmidler unntatt når flyselskapet er erstatningsansvarlig i samsvar med de generelle vilkårene for befordring (ekstern lenke) som du må godta når du kjøper billett.

Strandet på hjemreisen

Er du strandet på destinasjonen og får tilbakereisen kansellert uten at SAS klarer å tilby noe nytt reisealternativ?

Da ber SAS deg om å ringe 0046 8 797 4100 for få hjelp.

Møt opp

Du kan sende inn krav om refusjon av utgifter eller kompensasjon på nett.

Og helt til slutt, forbrukerjurist Thomas Iversen hos Forbrukerrådets viktige tips:

– Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt – regn med at det går som vanlig. Møt opp på flyplassen i god tid, så går antakeligvis flyet som normalt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer