De nye retningslinjene

Her er forbrukerombudets nye retningslinjer for markedsføring av flybilletter der det kun tilbys et begrenset antall billetter til annonsert pris.

Publisert
Sist oppdatert

1. INNLEDNING

Retningslinjene gir uttrykk for hvilke krav Forbrukerombudet vil stille ved markedsføring av flybilletter der det kun tilbys et begrenset antall plasser til annonsert pris.

For andre problemstillinger vedrørende markedsføring av flybilletter henvises til Forbrukerombudets orientering om praksis, "Prisopplysninger – markedsføringsloven" som kan fås ved henvendelser til Forbrukerombudets kontor.

§§ 2 og 3 i markedsføringsloven er de mest sentrale for retningslinjene. Markedsføringsloven §§ 2 og 3 forbyr bruk av uriktig, villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester. Opplysninger om priser skal være klare og entydige og prisen som markedsføres må være reell.

Forbrukerombudets praksis etter markedsføringsloven tilsier at eventuelle betingelser og begrensninger i et markedsført tilbud må oppgis så langt det er praktisk mulig. Slik informasjon må fremkomme med tilnærmet like klar meddelelseseffekt som markedsføringens hovedbudskap. Markedsføringen må endres umiddelbart, eller så snart som mulig, etter at tilbudet ikke lenger er tilgjengelig til annonsert pris.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer