Titusenvis av passasjerer rammes nå som 900 SAS-piloter tas ut i streik.
Nå kommer forsikringsselskaper med klar beskjed til kundene.

- Koker
Dekkes ikke
- Streik er ikke dekket av reiseforsikringen. Det understreker kommunikasjonssjef Line Marcelius i en e-post til DinSide.
De forventer stor pågang fra kunder om spørsmål nå som streiken er et faktum.
Dette gjelder både hotellrom, leiebiler og flybilletter, man ikke får benyttet.
- Kunden må forsøke å få dette refundert fra aktørene de har bestilt av. Resten blir dessverre tap for kunden. De vil nok få refundert SAS-billetten sin, men det må de ta med SAS.
Som vi tidligere har skrevet, må du ikke kansellere selv, men forholde deg til beskjeden fra flyselskapet.

Gjør dette hvis du må reise
Kan ta tid
Kansellerte flyginger som rammes av streiken, blir ikke dekket av reiseforsikring. Dette opplyser også Fremtind forsikring overfor NTB. Også hun påpeker at man må få igjen penger fra aktørene.
Hun forteller videre at det nok kan ta noe tid å få de refunderte pengene inn på konto.
- Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen.