- Det er akutt for mange flyselskap akkurat nå. Dette er den verste krisen som flybransjen har opplevd, sier flyanalytiker Anders Lidman til svenske Aftonbladet.
Konkursrammede Sterling er langt ifra alene om å bli rammet så hardt av finanskrisen. Mange flyselskap, deriblant Maxjet, Eos og Silverjet, har allerede gått konkurs, og Lidman spår at hele 25 flyselskap til vil gå konkurs innen årsskiftet.
Lidmans spådommer er ikke ulik Ryanair-sjefen Howard Millars; for noen uker siden uttalte han at han trodde bare fem europeiske flyselskap ville klare seg.
Flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans, sier til DinSide Reise at det er vanskelig å si hva som kommer til å skje:
- Ja, det vil bli konsolidering i luftfarten, men om det blir fem eller ti eller femten, er umulig å si, sier han.
Høye drivstoffpriser er en av hovedgrunnene til nedleggelsene. Ifølge bransjeorganisasjonen Iata har prisene tredoblet seg i løpet av året. Før sto drivstoffutgifter for omtrent 25 prosent av et flyselskaps utgifter, men i dag står de for mellom 40 og 50 prosent.
Også solide selskaper kan falle
- Flyselskapenes utholdenhet utmattes, og til og med vellykkede selskap kan fort havne i trøbbel, sier Lidman til Aftonbladet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger