Reisetips

Denne koden gir deg tusenlapper

Tusenvis av norske charterturister har flere tusen kroner hver til gode hos SAS etter streiken.

DINSIDE HJELPER DEG: Vet du hvordan du får erstatning for forsinkelse etter SAS-streiken? Vi viser deg hvordan. Foto: Odd Roar Lange
DINSIDE HJELPER DEG: Vet du hvordan du får erstatning for forsinkelse etter SAS-streiken? Vi viser deg hvordan. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Men ikke alle vet hvordan man krever standardkompensasjonen på mellom 250 og 600 Euro. Nå får du hjelp gjennom DinSide.

Disse får ikke

Apollo er den reisearrangøren som har flest passasjerer som fraktes med flyselskapet SAS, og er dermed det charterselskapet som har hatt største problem med å hente hjem streikefaste gjester. Og som samtidig har måtte kansellere flest reiser.

SKADEDYR: Disse tipsene bør du følge om du vil unngå å ta med deg veggedyr hjem fra ferien. Video: Embla Hjort-Larsen / Norsk Hussopp Forsikring. Vis mer

Kansellering og forsinkelse grunnet streiken fører til at passasjerene har rett til flere tusen kroner tilbake fra SAS.

Den såkalte «standardkompensasjon etter EU-forordningen om flypassasjerers rettigheter» slår inn for dem som har kommet mer enn tre timer for seint frem til reisemålet, eller minst like mye for sent hjem.

De som har fått hele reisen avlyst før den har startet får ikke denne kompensasjonen, men de får pengene naturligvis tilbake for selve reisen fra reisearrangøren.

Forsinkelse

Dersom man kom mer enn tre timer for seint på frem til reisemålet eller på hjemreisen. så kan kundene i følge transportvilkårene til Apollo gjøre følgende:

- Kunden kan rette sitt krav på prisavslag eller erstatning til arrangøren av pakkereisen. Eventuelle krav mot transportøren (som i dette tilfellet er SAS), herunder standardkompensasjon etter EU-forordningen må rettes mot transportøren. Dette er også i tråd med pakkereiseloven, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, til DinSide.

- Når det gjelder kravet om EU-kompensasjonen så skal de reisende rette direkte til flyselskapet. SAS aksepterer ikke at krav om dette kommer via oss, så der må kunden selv aktivt gjøre et krav, forklarer informasjonssjef Beatriz Rivera .

KOMPLISERT: Det kan være riktig komplisert å finne frem i søknadsskjemaet for dem som har vært på charterreise med SAS som flyoperatør. Foto: Odd Roar Lange
KOMPLISERT: Det kan være riktig komplisert å finne frem i søknadsskjemaet for dem som har vært på charterreise med SAS som flyoperatør. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Skjemaet SAS bruker for at de reisende skal søke om kompensasjon er imidlertid ikke tilpasset reisende på pakkereiser. Forbrukeren vil ikke nødvendigvis ha «Booking reference» eller «Ticket number» i det formatet SAS og skjemaet deres ønsker, sier Thomas Iversen.

DinSide hjelper deg

DinSide kan nå vise deg hvordan du allikevel finner veien gjennom søknaden om kompensasjon fra SAS etter en charterreise.

Beløpet på mellom 2500 og 6100 kroner, alt etter reiselengde og forsinkelse.

Og man får dobbelt opp dersom man var tilstrekkelig streikeforsinket både på utreise og hjemreise.

Slik skal du gjøre det

Du går inn på denne nettsiden hos SAS.

  1. Nå starter prosessen med å legge inn informasjon som SAS trenger for å behandle klagen din.

    1. Du legger først inn hva klagen gjelder. I dette tilfellet gjelder det alternativ A, «delayed flight».

    2. Så velger du hvor lang forsinkelsen var. For eksempel «4+hours» eller «never arrived».

    3. Deretter fortsetter du videre i skjemaet og fyller inn i de nødvendige detaljer om din bestilling.

Dette er bookingen din

Når du kommer til «Booking reference» – skal du fylle inn SKCHAR siden det var en charterflyvning. Her har du nemlig ikke den vanlige typen bookingreferanse som SAS har på vanlig rutefly.

Legg inn datoen for da forsinkelsen oppstod.

Deretter fyller du ut flynummer, som står på din charterbillett.

De finner deg ikke

SAS sitt system klarer ikke å finne akkurat din reise, fordi det en charter-tur. Derfor må skjemaet fylles ut manuelt.

Dette gjør du på følgende måte:

  • Du legger inn flynummer på nytt
  • Du legger inn dato på nytt
  • Og legger du til flyet, ved å trykke på «add flight».
  • På en charterreise blir du ikke ombooket ved kansellering, derfor trykker du på «nei» før du går videre til neste skjema.
  • Nå kommer det opp en tekst om at SAS ikke fant noen reisende på ditt fly (We have not found any travelers in your flight, please add manually)

Gjør dette manuelt

  • Legg først inn fornavn (first name) på en reisende.
  • Deretter legger du inn etternavn (last name) på samme reisende.
  • Og deretter legger du til den reisende ved å trykke (add traveler)
  • Etter du har trykket på «add traveler» kommer navnet til denne personen opp på skjemaet.
  • Her ser du personen som er lagt til.
  • Nå haker du av i den blå boksen.

Flere som reiser sammen

Dersom det er flere reisende som reiser sammen på samme bestilling, så trykker du på «Add traveller» på nytt, og gjentar utfyllingen.

Har man tilføyet flere reisende, og det er noen av de reisende som ikke har samme etternavn, eller er i samme familie, så må man laste opp fullmakt fra vedkommende.

Her trykker du på «Select» i den røde boksen. Deretter velger fullmakten som må være lastet opp på din PC.

Når alle reisende er lagt til, og eventuelle fullmakter er lastet opp kan du gå videre.

Hvilken type kompensasjon søker du om?

  1. Dersom du vil ha penger på konto trykker du her: Monetary compensation.

    Dersom du ønsker kompensasjonen i EuroBonus-poeng, så velger du EuroBonus Extra Points

  2. Dersom du ønsker den i i voucher krysser du av for dét. Da får du dobbelt så mye i kompensasjon.

Til slutt fyller du i kontoinformasjon, om hvor en eventuell kompensasjon kan utbetales til.

  1. Navn på kontoeier

  2. Bankens land

  3. Valuta (velg NOK)

  4. Bank navn

  5. BIC/SWIFT og IBAN-kode. Denne finner du i din nettbank.

  6. Så er du klar for å sende inn klageskjemaet - og det er bare å vente på svar, og forhåpentligvis penger, fra SAS

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer