I manko på en egen koffert i mellomstørrelse, lånte jeg en av venninna mi for en helgetur til København i forrige uke.
Det er jo tross alt veldig deilig å slippe å ta valget mellom en bitte liten kabinkoffert og en gigantisk toukersvariant. #Ilandsproblem.
Men gleden ble kortvarig, for da venninna mi troppet opp med den rosa glitterkofferten hjemme hos meg, fikk jeg følgende instruksjon:
- Husk at denne må leveres inn som spesialbagasje, da.
- Hæ?! Hvorfor?
- Nei, altså, det er noe greier med skanneren på Oslo Lufthavn. Den klarer ikke å registrere kofferten.

Slik får du den kjappest
Eksperimentet
Så merkelig, tenkte jeg. Og som den nysgjerrige journalisten jeg er, kunne jeg ikke ta dette for god fisk uten å ha prøvd å sende kofferten selv.
Vel framme i avgangshallen på Oslo Lufthavn henter jeg ut bagasjelappen og gjør kofferten reiseklar.
Så strener jeg selvsikkert bort til selvbetjent bag drop.
*Pip*
Full av forventning følger jeg kofferten idet den ruller mot luka i den andre enden av båndet.
- Det går!, roper jeg til kollegene mine som nå er ivrige tilskuere av eksperimentet.
- Trøbbel
Men så feil kan man ta. Midt på båndet stopper kofferten opp.
Idet skuffelsen brer seg over ansiktet mitt, kommer en flyplassansatt til unnsetning.
- Åh. Du har en sånn. Rosa med glitter …
Hun rister oppgitt på hodet.
- Slike kofferter får maskinen trøbbel med, legger en mannlig ansatt til.
Han rister også på hodet, før han ber en kollega av meg skanne sin bagasje for at luka i enden skal åpne seg. Deretter dytter han kofferten min videre på sin reise til flyets lasterom. Håper jeg.
- Slapp av, den kommer fram, forsikrer han, samtidig som han smiler vennlig mot meg.
Til tross for at han virker svært overbevisende, blir jeg ikke helt beroliget likevel.
- Må sorteres manuelt
Men hva er det egentlig som skjer? Per Viggo Andersen, fagleder for bagasje på Oslo Lufthavn, forklarer at problemene oppstår på grunn av koffertens design.

- Når en koffert med glitter og refleks treffer fotocellene i bagasjeanlegget går strålene i alle andre retninger enn de skal. Det vil si at fotocellene ikke alltid klarer å registrere kofferten. Dermed må den sorteres manuelt. Kofferten blir likevel sortert og blir sendt med rett fly, men selve prosessen tar noe lengre tid, forklarer han til Dagbladet.
Andersen sier at de er klare over problemet.
- Dette er et kjent problem med denne type koffert, og vi har fått noen klager på dette, sier han.
De er også kjent med at samme problem oppstår ved andre flyplasser i Norge som har samme teknologi.
Oppland Arbeiderblad omtalte også samme koffertmodell i 2018.

Dropp dem på flyet
- Bare i Norge
Johan Närstad, daglig leder i det svenske selskapet Scandinavian Travel Innovation - produsent av merket Epic - medgir at noen norske kunder hatt samme opplevelse som undertegnede.
- Epic Crate Reflex har vært på markedet siden desember 2016, og vi har fått henvendelser fra enkelte norske forbrukere om at de har måttet sjekke inn denne som spesialbagasje, sier Närstad til Dagbladet.
- Modellen selges i hele Europa, men vi oppfatter at denne utfordringen bare gjelder i Norge og særlig på Gardermoen. Våre forhandlere er i Norge er informert om at det kan ta litt lengre tid å sjekke inn denne kofferten, legger han til.
Dette fikk vi også bekreftet da kofferten ble levert, uten problemer, ved Kastrup Lufthavn i Danmark.
Og ifølge Andersen skal det ikke være nødvendig å gå til spesialbagasje-skranken for å få levert kofferten.

Bagasjetriks tar av: - Ikke greit
- Normalt sett går det helt fint å sende denne type koffert i selvbetjent bag drop. Der den eventuelt stopper opp er i bagasjeanlegget. Der tar vi oss av den, og sender den med rett fly. Om den skulle stoppe opp i selvbetjent bag drop kan du gå til flyselskapets betjente skranke, forklarer han.
Fraråder ikke
I sommer vil de også ha egne flyplasshjelpere ute i terminalen som ifølge Andersen «gladelig hjelper til».
- Fraråder dere å kjøpe denne typen koffert?
- Nei, vi råder våre reisende til å kjøpe de koffertene de selv ønsker, svarer Andersen.
Närstad oppfordrer samtidig om at Epic-kunder gjerne må ta kontakt dersom de opplever utfordringer med koffertmodellen.

Kraftig advarsel
- Så skal vi forsøke å hjelpe til på best mulig måte. Vi er også åpne for en dialog med flyplassene som eventuelt opplever problemer i deres håndtering av modellen, sier han.
Og for de som nå lurer på om kofferten kom fram: Ja, det ble et lykkelig gjensyn i København.