Derfor sover du dårlig første natta

Og her er tipsene som gir deg en god natts søvn fra første stund.

God natt: Det er smartere å lese et magasin eller en bok enn å bruke nettbrett eller mobiltelefon rett før du skal sove. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
God natt: Det er smartere å lese et magasin eller en bok enn å bruke nettbrett eller mobiltelefon rett før du skal sove. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ingenting er mer frustrerende enn fin reise, et flott hotellrom, en deilig seng - og så får du ikke sove. I så fall er du ikke alene.

For søvnforskning dokumenterer at svært mange sover dårlig den første natten hjemmefra. Og fenomenet har til og med fått sitt eget navn: First night effect (FNE).

Nattevakt

Vi opplever ofte urolig søvn i et nytt miljø. Det blir sett på som en typisk søvnforstyrrelse og oppstår fordi den venstre hjernehalvdelen er mer våken enn den høyre. Den venstre er rett og slett nattevakt for den høyre.

Dette viser en amerikansk søvnundersøkelse som ble gjennomført på personer som sov på et nytt og ukjent sted.

OPPBEVARING: Melk skal ikke oppbevares hvor som helst, her får du melke-tabbene du bør unngå i sommer. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Og resultatene fra søvnundersøkelsen viser at en del av venstrehjernen holdt seg mer våken enn høyrehjernen under søvnen, og den reagerer lettere på lyder, slik at man våkner lettere ved ukjente forstyrrelser.

Advarer kroppen

Denne delen av hjernen – som blant annet jobber med dagdrømmer, fantasier og tankevandring tar på seg jobben som nattevakt for å beskytte den sovende mot farer i et fremmed miljø, og vekker den sovende når ukjente eksterne signaler oppdages, skriver søvnforskere fra Brown University på nettstedet Current Biology.

Undersøkelsen viser at venstre hjernehalvdel «går av nattevakt» før natt nummer to. Dermed sover du bedre på hotell eller i andre senger hjemmefra allerede den andre natten.

Gode puter: Noen få hotell - som her hos Strand Hotel Fevik - har satset på gode puter og dyner. Alt for mange har utstyrt senga med annenklasses sengetøy. Dette til tross for at gjestene ofte tilbringer det meste av hotelloppholdet nettopp i senga. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
Gode puter: Noen få hotell - som her hos Strand Hotel Fevik - har satset på gode puter og dyner. Alt for mange har utstyrt senga med annenklasses sengetøy. Dette til tross for at gjestene ofte tilbringer det meste av hotelloppholdet nettopp i senga. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Hjelp til en god natts søvn

Men det finnes hjelp for dem som ønsker å sove godt allerede første natten de er hjemmefra. Her er noe du kan forsøke neste gang du bor på hotell:

Sover du godt til fuglekvitter?

Da kan dette være noe for deg. Kanskje liker du regnvær mot vinduet, bølger i havet eller tropiske skoglyder.

Det finnes en rekke apper hvor du kan lytte til såkalt «white noise». Her velger du selv den lyden du liker å sovne til. Du kan også bruke utvalgte lyder til vekkerklokken din.

Finn det stilleste rommet

Med mindre du sover best når du hører lyder og støy så skal du be om et hotellrom høyt oppe og et stykke unna heisen.

Ring gjerne til hotellet dagen før du ankommer - og dermed før de fordeler rommene - og forklare dem at du sliter med å sove. Rom mot bakgården er selvsagt å foretrekke fremfor ut mot gata (med mindre uterestauranten ligger i bakgården).

Gjennomlufting: Får du et hjørnerom så er det større muligheter for gjennomlufting. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
Gjennomlufting: Får du et hjørnerom så er det større muligheter for gjennomlufting. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Finn den perfekte romtemperaturen

Moderne hotell lar deg ikke åpne vinduet på rommet, fordi det er energikrevende for hotellet.

Jeg prøver å unngå slike hotell. Men hva er den beste temperaturen å sovne i?

Her er selvsagt smaken og vanene ulike. Men tester viser at 16-18 grader er det ideelle. Husk å stille ned romtemperaturen på hotellrommet minst en halvtime - helst en time - før du legger deg.
Visste du at å ta på seg kalde sokker hjelper hvis du synes det er for varmt i sengen?

Den dårlige puta

Putefavoritter er individuelle, og flere og flere hotell har nå en putemeny du kan velge mellom.

Den puta som ligger i sengen er ofte den mest slitte - og du vil helst ikke vite hvordan den ser ut under putetrekket.

Sjekk om det er en annen og mindre brukt i skapet på hotellrommet. Ikke vær redd for å be resepsjonen om en ny pute.

Jeg velger å ta med egen pute hjemmefra når det er mulig. Det er ikke noen dårlig idé - men husk å ta den med når du sjekker ut.
Et annet triks er å rulle et håndkle til en rull og legge det inn i den nedre enden av putevaret.

Bare prøv, så skal du se at det fungerer.

Dårlig luft

Å komme inn på rommet sent om kvelden og merke at det er dårlig å stillestående luft er ikke akkurat det som bedrer sjansen til å sove godt.

Vet du hvordan du best får økt luftsirkulasjon?

Her er tipset:
Åpne vinduet, sett aircondition på fullt og skru på varmt vann i dusjen. Sørg for at døren til badet er åpen.

Unngå jetlag

Lettere sagt enn gjort, selvsagt. Men visste du at det finnes en jetlag-kalkulator?

Denne hjelper deg å planlegge søvnrytme før reisen, slik at kroppen er riktig «innstilt» når du kommer frem.

Lukten i rommet

Du sover bedre hvis du kjenner en lukt du liker. Kanskje du skal prøve et bad med lavendel i badevannet?

Unngå overdreven bruk av lukter, frisk luft er alltid det beste - når dette er mulig.

Og: Dette kan du stjele med deg fra hotellet.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer