SAS-streiken:

- Det er krise

Vurderer å hente turister hjem fra Hellas med med buss.

GRESK TRØBBEL: Norske turister turister risikerer å få kjempetrøbbel med å komme seg hjem fra ferie. Foto: Halvard Alvik / NTB
GRESK TRØBBEL: Norske turister turister risikerer å få kjempetrøbbel med å komme seg hjem fra ferie. Foto: Halvard Alvik / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

7000 nordmenn står i fare for å ende opp som streikefast i Hellas om få dager. Reisearrangøren Apollo finner rett og slett ikke fly som kan hente passasjerene hjem til Norge og Sverige.

Nå trygler de partene i SAS-konflikten om å sette seg til forhandlingsbordet igjen.

- Det er nok nå, sier Apollo.

Kunne ikke vært verre

- Vi er vanligvis gode på beredskap og håndterer store og komplekse utfordringer. Men SAS-streiken kom på et verst mulig tenkelig tidspunkt. Det er en eksepsjonelt vanskelig situasjon og den kunne ikke vært verre enn dette.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Dette sier presseansvarlig Beatriz Rivera i Apollo til DinSide.

Onsdag morgen sendte Apollo brev til konsernledelsen i SAS og til de ulike pilotforeningene med bønn om at de finner en løsning nå.

TRYGLER OM LØSNING: Presseansvarlig Beatriz Rivera i Apollo ber SAS-partene om straks å finne en løsning. Foto: Apollo
TRYGLER OM LØSNING: Presseansvarlig Beatriz Rivera i Apollo ber SAS-partene om straks å finne en løsning. Foto: Apollo Vis mer

I brevet skriver Apollos konsernsjef Leif Vase Larsen at konflikten er i ferd med å få fatale konsekvenser.

- Hvordan er situasjonen for de reisende akkurat nå?

- I starten av uka var det ikke helt svart ennå. Vi fikk sendt av gårde noen fly og hentet hjem noen passasjerer. Men nå er det krise. Og vi gjør alt vi kan for å hente passasjerene hjem. Vi har lett med lys og lykte etter alle mulige kriseløsninger for å få våre gjester hjem til Norge.

- Som for eksempel?

- Vi jobber døgnet rundt med å kontakte alle flyselskap som finnes. Og vi ser til og med på alternative muligheter for å hente gjestene hjem med buss. Det er selvfølgelig langt ifra en ideell løsning, men faktumet er at selv dét er nærmest umulig. Fordi hele transportindustrien er presset.

- Partene i konflikten må ta ansvaret for det som skjer akkurat nå. Det her kommer til å påvirke menneskers liv og helse. Og det er fortvilende å se at en konflikt kan få så store konsekvenser for så mange, fortsetter Beatriz Rivera.

Den store skuffelsen

- Vi er selvsagt svært lei oss på vegne av alle dem som i flere år har ventet på å kunne reise ut på ferie. Og som endelig så en mulighet til å støtte både lokalbefolkningen på reisemålet, reisearrangørene og flyselskapene. Og som nå ser at ferien kanskje må avlyses eller utsettes. Det er en fryktelig vanskelig situasjon.

Men aller størst er bekymringen for dem som er ute på reisemålene og som skal hjem de neste dagene.

- Til helgen har vi 75 SAS flyginger som kan bli berørt av streiken. Det er snakk om nærmere 13.000 nordmenn, som enten skal ut av Norge eller hjem igjen. Som reisearrangør finnes det knapt noe verre enn å måtte fortelle våre kunder at reisen deres ikke gjennomføres.

Mangler fly

- Vi vet hvor mye og hvor lenge mange nå har gledet seg til ferie. Likevel er vår aller største bekymring de som nå skal hjem i helga. I flere uker har vi jobbet døgnet rundt for å finne erstatningsfly, men hele Europa lider av flymangel og personell. I tillegg befinner vi oss midt i høysesong.

- Vi er ganske oppgitte akkurat nå, selv om vi foreløpig ikke vet hvor stor andel av helgas flyginger som vil rammes av streiken. Vår aller største frykt at mange av våre gjester skal bli streikefaste. Denne konflikten kunne ikke hatt dårligere timing. Og det mest beklagelige er at den nå rammer tusenvis av uskyldige mennesker.

Bønnfaller partene

- Hva gjør dere for å få passasjerene hjem?

- Vi gjør selvfølgelig alt vi kan. Vi jobber døgnet rundt med å kontakte alle flyselskap som finnes. Men hele transportindustrien er presset.

De har i dag nok en gang forsøkt å kontakte partene i konflikten for hjelp: Hjelp til å bidra og sørge for at disse tusenvis av nordmennene i det minste kommer hjem.

Apollo håper de snarest kan finne veien tilbake til forhandlingsbordet og komme fram til en enighet fort slik at ikke enda flere berøres.

Tar ansvar

- Som reisearrangør kommer vi selvfølgelig til å ta vare på våre kunder, og ordne både kost og losji i påvente av hjemreise, fortsetter Beatriz Rivera.

- Ingen av våre gjester blir overlatt til seg selv, Men til helgen er det snakk om nærmere 7000 nordmenn som skal hjem. 7000 personer fra småbarnsfamilier, ungdommer som reiser alene for første gang og mange eldre. Det er tusenvis av reisende som skal hjem til jobb, familie, kjæledyr, forpliktelser, legetimer og behandlinger, sier hun og fortsetter:

- Og det antallet er bare våre kunder. I tillegg kommer alle andre som har bestilt reiser utenom oss. Konsekvensene av denne streiken kan med andre ord bli fatale, mener Rivera

- Hva skal de reisende selv gjøre?

- De må stole på at vi gjør vårt aller, aller ytterste for å finne en snarlig løsning. Dersom de ikke har fått noen informasjon så skyldes det at vi ikke har noen informasjon akkurat nå. Vi skal gi dem den omgående når vi vet noe mer. Og vi skal gjøre vårt aller, aller beste for å løse krisa. Men akkurat nå virker situasjonen nærmest umulig, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer