Det skal mer til enn is for å stoppe danskebåten

Stena Saga er vant til langt tøffere forhold enn Oslofjorden byr på.

Slik så det ut utenfor Hvaler onsdag ettermiddag. Foto: Harald Bråthen
Slik så det ut utenfor Hvaler onsdag ettermiddag. Foto: Harald Bråthen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Så langt har vinteren vært ganske hard i Sør-Norge. Såpass har det vært, at folk som bor på øyene i Hvaler ikke har kunnet komme seg til fastlandet, fordi de små ferngene somtrafikkerer ikke kommer seg gjennom isen. Les mer og se video hos Nrk.no.

Nedover Sørlandskysten har det ikke vært særlig bedre. Her har drivis isolert øyboere. Les mer og se video hos Ap.no.

Isen skaper problemer for mye av båttrafikken, men for Stena Saga skal det mer til for å stoppe trafikken mellom Oslo og Fredrikshavn.

Les også: Mer luksus på danskebåten - Crown of Scandinavia er pusset opp

40 cm tykk is? Ikke noe problem. Én meter tykk is? Også det vil skipet takle.

Stena Line-båten har nemlig en fortid som gjør henne godt egnet for tøffe isforhold. Før het hun nemlig Silvia Regina, og tilhørte Silja Line. Den gang traffikkerte hun mellom Stockholm og Helsingfors, der isforholdene ofte har vært svært vanskelige vinterstid.

- Stena Saga er bygget til isklasse 1A Super, som betyr at skipet selv kan bryte is på opptil en meters tykkelse, sier Stena Lines linjedirektør Stein Wettergreen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.