Ved forsinket bagasje kan flyselskapet dekke innkjøp av nødvendigheter så langt det er «innenfor rimelighetens grenser». Men hva menes egentlig med rimelighetens grenser og hvor mye refusjon innebærer dette.
DinSide har snakket med Flyr, SAS og Norwegian for å finne ut hva deres definisjon er.
- Den eksakte definisjonen av hva som er rimelig avhenger av hver enkelt situasjon samt reisens formål og lengde. SAS anser 75 euro per person per dag til å være et rimelig beløp ved forsinket bagasje. Du må begrense utgiftene dine til ting du trenger, forklarer pressesjef Tonje Sund i SAS.
75 euro tilsvarer snaut 780 kroner med dagens kurs.
Individuelle vurderinger
Det finnes altså ingen helt konkret sum.
- Vi vurderer hvert enkelt tilfelle og baserer avgjørelsene våre på hva gjestene sier, forklarer kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr.
- Ved bagasjeforsinkelser dekker flyselskapet innkjøp av det mest nødvendige i henhold til gjeldende lovverk mot kvittering, direkte rettet til innholdet i den forsinkede bagasjen. Vi anser at klær og utstyr har en etterhåndsverdi og dekker dette med 50 prosent hvis man ønsker å beholde det eller 100 prosent hvis det innleveres. Flyselskapet vil dekke 100 prosent i tilfeller man leier utstyr, mot kvittering. Behovene i en slik situasjon er forskjellige, og alle saker vil bli behandlet individuelt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger