Vi har tappert spist noen kilo slapp pasta, og kjempet oss gjennom unevnelige antall porsjoner med overkokt ris - ledsaget av slappe salater, melne tomater, tørre rundstykker, og sikkert to hundre og femti ulike varianter av kylling med gummitekstur.
Flymat er sjelden en fest. Men vegetar-wrappen vi kjøpte på Norwegian-flyet hjem fra Pisa forrige uke tok likevel kransekaka og halve kongeriket.
Ja, vi var bortskjemte med god mat etter ei drøy uke i Italia, og ja, vi er i utgangspunktet mer enn middels opptatt av mat. Men vi har også spist såpass mye flymat gjennom åra, at vi er veldig klar over hva vi kan forvente.
Gleden var derfor stor da vi så bildet av Norwegians veggie-wrap.
I Norwegians meny kan vi lese at dette er en nylaget vegetarwrap fylt med kremet hummus, sprø salat, syltet kålmiks og en blanding av spinat, soltørkede tomater og fetaost.
Perfekt etter ti dagers uhemmet fråtsing i karbohydrater.
Skuffelsen var derfor stor da vi fikk servert dette:
Beigere mat skal du lete lenge etter. Vi måtte et godt stykke inn før det var noe særlig annet enn hummus og, etter våre beste forsøk på å telle, åtte lag med knusktørr wrap.
Da vi nærmet oss midten av wrappen så det ørlite bedre ut: Noen spinatblader, litt soltørkede tomater, et par skiver syltet kål - samt en bit av et livstrett lite salatblad. Likevel: Dette blir vi omtrent like entusiastiske av som det stakkars salatbladet.
- Ikke godt nok
Nå skjønner vi at vi ikke er på gourmetrestaurant, men vi tenker likevel at dette milevis unna det vi burde kunne forvente av maten om bord. Det er Norwegian enige i.
- Dette er ikke godt nok. I menyen om bord er det skrevet at avvik kan forekomme ettersom vi har ulike leverandører, men avvikene skal være minimale, skriver Eline Hyggen Skari, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, i en e-post til DinSide.
- Vi har tatt dette videre til leverandøren av dette produktet, og gitt dem tilbakemelding på at wrappen ikke holder god nok kvalitet.

Hvor nylaget er «freshly made»?
En annen ting var hvor åpenbart gammel den såkalte nylagede (freshly made) wrappen var. Vi ble ikke født i går, og det ble ikke den heller. Sjansen er heller stor for at den nærmet seg makstida på seks dager, eller som Norwegian selv beskriver det:
«Maten vi serverer fersk er holdbar fra produksjonsdag pluss fem dager».
Et sted midt mellom sushi og «fersk fisk», med andre ord.

Slik er reglene for «fersk fisk»
Vi spurte også konkret hvor stort avvik fra menyen som er akseptabelt, men det fikk vi ikke svar på. Rekkefølgen ingrediensene presenteres i, er heller ikke satt. Norwegian presiserer at den ikke nødvendigvis skal reflektere mengden i retten som blir servert.
Smaker mindre i lufta
Flymat er maten vi elsker å hate, og det er kanskje ikke så rart. Ikke bare er den ferdiglaget, sjansen er stor for at det er flere dager siden. Den kulinariske nedturen i lufta krones av at smaksløkene - og for så virkelig å krone den kulinariske nedturen, endrer smaksløkene seg noe i luften, og alt smaker mindre.