Reisekaos

Dette får du ved mellomlanding

Du kan ha krav på flere ting.

OMBOOKING: Er du som passasjer ombooket har du flere valg. Foto: MiniStocker / Shutterstock / NTB
OMBOOKING: Er du som passasjer ombooket har du flere valg. Foto: MiniStocker / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Se for deg at du skal på ferie og har bestilt et direktefly til destinasjonen din, men så får du beskjed av flyselskapet at du må mellomlande på grunn av ombooking. Da har du ulike rettigheter.

Mat

Mange flyselskaper deler ut matkuponger. Disse ligger på et sted medllom 100 og 150 kroner, avhengig av forsinkelsens lengde.

- Vi tilbyr oss å dekke mat og alkoholfri drikke innenfor rimelige kostnader. Dersom mellomlandingen innebærer overnatting dekker vi standard hotellpris opp til 250 euro. Dette refunderes i ettertid, sier pressesjef Tonje Sund i SAS.

250 euro tilsvarer rundt 2579 norske kroner med dagens kurs.

Kommunikasjonskonsulent Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe forteller til DinSide at de tilbyr mat og forfriskninger dersom mellomlandingen medfører en ventetid på bakken på over to timer.

Å få en kompensasjon fra forsikringsselskapet i dette tilfellet avhenger om du får bagasjen din eller ikke.

- I enkelte tilfeller må man hente ut bagasjen ved mellomlanding, for så i sjekke den inn igjen til neste flyging. Skulle du derimot ikke få tilbud om ny flyavgang før dagen etter, og flyselskapet ikke gir deg tilgang på bagasjen din, vil det kunne foreligge noe dekning for nødvendig innkjøp av klær og toalettsaker, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind Forsikring.

Ombooket eller strandet

En betydelig detalj er om en kansellering eller forsinkelse har årsak som er utenfor eller innenfor flyselskapets kontroll. Krevende værforhold eller streik hos en underleverandør, er en årsak som er utenfor flyselskapets kontroll. Mens en årsak innenfor flyselskapets kontroll kan være mangel på besetning, og da vil passasjeren ha krav på kompensasjon.

- Hva den reisende har krav på i forbindelse med kansellering eller forsinkelse, avhenger av hvorvidt årsaken er innenfor flyselskapets kontroll og om kanselleringen medfører at passasjeren ankommer endelig reisemål mer enn to timer etter oppsatt tid. Størrelsen på kompensasjon avhenger av antall fly-kilometer, sier Carlsen.

Hvis du er en av dem som blir ombooket, så har du tre alternativer.

- Du kan kansellere billetten, og be om refusjon på sas.no. Dersom du bestilte gjennom reisebyrå, anbefaler vi å ta kontakt med dem direkte. Du kan også endre reisen til et seinere tidspunkt. Her anbefaler vi også at du tar kontakt med reisebyrået som har bestilt dersom det er tilfellet, forteller pressesjef Sund i SAS.

Dersom du for eksempel er strandet på destinasjonen, kan du ordne egen transport og søke om refusjon fra SAS.

REISE: Her får du tre pakketriks som kan være gode å ha når du skal pakke før ferien! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- Vi vil prøve å booke deg til den beste flygingen, men det er ikke alltid det går. Egen transport kan innebære tog, buss, bil eller billett gjennom et annet flyselskap. Vi refunderer mellomlegget mellom din SAS-billett og det andre alternativet innenfor rimelighetens grenser i ettertid, sier Sund.

Når det er snakk om rimelighetens grenser vil dette ofte bety i den samme prisklassen som den opprinnelige billetten var i.

- Ved ombooking står vi for forpleining, altså mat og drikke i forhold til ventetida, ombooking på tilsvarende vilkår så snart som mulig, hotell og transport til hotellet hvis hotell er nødvendig. I enkelte tilfeller må vi be gjestene kjøpe nye billetter med andre selskaper, og da refunderer vi i ettertid, mot kvittering, forklarer kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer