Klage på All inclusive?

Dette gjør du hvis maten på All inclusive ikke lever opp til forventningene

Se hvordan du bør gå frem og om du kan få kompensasjon for dårlig mat på All inclusive.

IKKE SOM FORVENTET: Du bør klage på hotellet om buffeten på All inclusive ikke oppfyller. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
IKKE SOM FORVENTET: Du bør klage på hotellet om buffeten på All inclusive ikke oppfyller. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

Da Dinside prøvde forskjellige typer overnatting på Gran Canaria, var det All inclusive-varianten som kom dårligst ut. Maten som var inkludert i hotelloppholdet, hadde mye av skylda, den var stort sett beige og smakløs.

Og nettopp det faktum at Maten er inkludert i totalprisen, vil gjerne være hovedårsaken til at man velger nettopp All inclusive. Så hva gjør man hvis den ikke lever opp til forventningene? Se også hvordan det gikk da vi testet restauranttilbudet på nordmenns Gran Canaria.

Sjekk tilbudet før du bestiller reise

Vi har spurt reiseselskapene Ving og Tui (tidligere Star Tour) om hva de anbefaler kunder som er misfornøyde med maten under oppholdet på all inclusive, å gjøre.

Første råd er å sjekke hva du kan forvente før du reiser.

Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI understreker at All inclusive-tilbudet kan variere fra hotell til hotell. Dermed er det ekstra viktig å gjøre seg kjent med tilbudet før du bestiller, lese om det hotellet og tilbudet det enkelte hotellet har.

Har man vært på All inclusive én gang, påvirker det gjerne forventningene for neste opplevelse, tror hun.

Også Forbrukerrådet anbefaler å undersøker litt på forhånd, og justere forventningene etter hva de lover.

MISFORNØYD: Bestiller du a la carte og får buffet, er det god grunn til å klage. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MISFORNØYD: Bestiller du a la carte og får buffet, er det god grunn til å klage. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Det er store forskjeller på hva ulike selskaper mener med all inclusive. Men de skal holde det de lover, du skal få det du har betalt for, understreker Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver til Dinside.

Sjekk dette før du bestiller All inclusive

Dette bør du ifølge Forbrukerrådet sjekke ekstra godt før bestilling av All inclusive:

• Hvilke spisesteder kan du velge mellom? Her varierer tilbudet fra kun matsalen på hotellet, til room service og flere restauranter.

• Når kan du spise? Noen serverer hele døgnet, andre til korte, faste tidsrom.

• Hva slags mat får du? Enkelte steder serverer gourmetmiddag, andre har en enkel buffet, og noen lokker med gratis is hele dagen. Er det ingredienser du bør unngå, er det lurt å sjekke ut dette før du reiser.

• Hva får du å drikke? Det finnes hoteller som ikke inkluderer drikke i det hele tatt, mens andre har alle kraner åpne til enhver tid.

Eksempelvis skal du få a la carte og ikke buffet, om du er lovet dette.

Ta kontakt på stedet

Mener du at maten ikke er bra nok - ikke bare noe annet enn forventet, bør du ta kontakt med reiseselskapets representanter på stedet.

- Forklar situasjonen hvis man opplever problemer eller mangler. Kontakten er viktig for å fastslå om det dreier seg om mangler som gir rett til kompensasjon, for å oppklare eventuelle misforståelser i forhold til hva som er bestilt, og ikke minst for at vi skal få muligheten til å finne en løsning, sier Løkaas Fossum.

Hun sier videre at dersom det viser seg å være en feil ved maten eller serveringen prøver de i første omgang å løse problemet på stedet.

Også Nora Aspengren sier det aller beste er å ta kontakt med deres kollegaer på stedet.

- De gjør det de kan for å hjelpe til og vil iverksette eventuelle endringer dersom det er grunnlag for det, sier hun.

Også Forbrukerrådet anbefaler å klage på stedet hvis du mener at du ikke får det du har betalt for.

- Kanskje kan de ordne opp ved å servere annen mat, eller gi deg gavekort på en restaurant, sier Skogly.

Kan man få kompensasjon eller avbestille oppholdet?

Nora Aspengren forteller videre at dersom alt er som det skal være og i henhold til det du har bestilt, så har man i utgangspunktet ikke krav på kompensasjon.

- Er det alvorlige mangler eller feil så oppfordrer vi gjestene våre til å ta kontakt med oss mens de er på reisemålet slik at vi forhåpentligvis kan gjøre nødvendige endringer så raskt som mulig. Våre kollegaer vil så gjøre en vurdering av om det er grunnlag for kompensasjon eller ikke, sier Aspengren.

Løkaas Fossum i Ving forteller at dersom de ikke finner en god løsning på et problem som berettiger til kompensasjon, utbetales kompensasjon på stedet etter avtale med den reisende.

- Om gjester har ønsker om å avbestille All inclusive kan vi i mange tilfeller være behjelpelige med det. Gjesten får da tilbake pengene for de dagene de ikke benytter All inclusive, sier hun.

Blir du ikke fornøyd etter å ha klaget på stedet, anbefaler Forbrukerrådet om å klage til selskapet skriftlig.

- Ordner det seg ikke da heller, kan du klage til pakkereisenemnda, hvis du har kjøpt hotell og reise i ett, forteller Ann Hege Skogly.

LES OGSÅ:

Disse norske matvarene får du kjøpt på Gran Canaria - men det koster

På dette reisemålet er det sjøvann i springen

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer