Dette gjør flyselskapene med den nye flypassasjeravgiften

Forbrukerrådet forventer at du skal få pengene refundert om du har betalt for mye i avgifter. Men SAS, Norwegian og Widerøe vil verken etterfakturere eller refundere.

FLYSELSKAPENE VIL IKKE ETTERFAKTURERE: Den nye flypassasjeravgiften betyr at det blir mindre å betale for deg som reiser i Europa, men mye mer for deg som reiser utenfor Europa. Men hverken SAS, Norwegian eller Widerøe kommer til å etterfakturere eller å refundere penger til kunder som allerede har kjøpt billett med «gammel» flypassasjeravgift, når den nye flypassasjeravgiften trer i kraft 1. april. Foto: NTB scanpix
FLYSELSKAPENE VIL IKKE ETTERFAKTURERE: Den nye flypassasjeravgiften betyr at det blir mindre å betale for deg som reiser i Europa, men mye mer for deg som reiser utenfor Europa. Men hverken SAS, Norwegian eller Widerøe kommer til å etterfakturere eller å refundere penger til kunder som allerede har kjøpt billett med «gammel» flypassasjeravgift, når den nye flypassasjeravgiften trer i kraft 1. april. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig kunne Finansdepartementet fortelle at den nye flypassasjeravgiften er vedtatt og at den vil trå i kraft med virkning fra 1. april.

Den nye flyavgiften skiller på hvor du skal fly:

For reiser i Europa vil flypassasjeravgiften bli 9 kroner lavere enn tidligere, mens den økes med 116 kroner for deg som skal reise utenfor Europa.

I dag har flypassasjeravgiften én sats (84 kroner) for alle flyginger fra norske lufthavner, uavhengig av lengde. Fra 1. april blir satsen 75 kroner per passasjer for reiser med sluttdestinasjon i Europa og 200 kroner for alle andre flyginger.

Men hva med deg som allerede har kjøpt billett, med avreise etter 1. april? Vil du bli avkrevd etterbetaling, dersom du er av dem som skal reise utenfor Europa? Eller vil du som skal reise innen Europa få pengene refundert?

Vi har spurt de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian hva de vil gjøre med etterbetaling og eventuell refusjon. Hva de svarer, kan du lese nedenfor.

Norwegian etterfakturerte i 2016, men ikke nå

Da flypassasjeravgiften ble innført i 2016, førte det til mye rabalder: Ryanair trakk seg ut av Rygge flyplass og NHO Luftfart klagde avgiften (egentlig unntaket i avgiften) inn for ESA-domstolen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer