Flystreik

Dette har du krav på

Er du rammet av kansellerte flyginger har du krav på dette.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Den siste tiden har det vært flere flykanselleringer av både innenlands og utenlandske reiser. Mandag kl. 10 varslet Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) at de vil legge fram en skisse til løsningen på den pågående flyteknikerkonflikten, skriver NTB.

Det er likevel mange flypassasjerer som allerede er rammet av streiken. Da blir det store spørsmålet: hva har man egentlig krav på dersom flygingen blir innstilt?

- Hvis flyvinningen blir innstilt har du flere rettigheter, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Ombooking

- Den mest sentrale rettingsheten er retten til å bli ombooket. Da heter det snarest mulig i regelverket. Hvis du velger det har du også rett på hotellovernatting, mat og drikke hvis du må vente på flyplassen for å komme deg av gårde, formulerer Iversen.

- Problemet med omruting er jo at forutsettes at det er tilgjengelige flyseter å booke deg om på. Hvis for eksempel en streik blir veldig omfattende, slik som vi ser i dag vil det ofte være for få flyseter igjen til å plassere de innstilte passasjerene på. Da blir det forsinkelser som kan bli en, to og tre dager, legger Iversen til.

Booket hotell og leiebil på destinasjonen

Har du booket for eksempel leiebil, hotell eller andre ting på bestemmelsesstedet, men når ikke fram i tide gjelder disse rettighetene:

- Ved en innstilt eller kansellert flyavgang, eller forsinkelse over tre timer vil passasjerene kunne ha rett på standardisert erstatning som vil si erstatning på gitte intervaller. Intervallene varierer litt med reisens lengde.

Forbrukerrådet har en tjeneste på nettsida sin hvor man kan regne ut erstatningssummen for din flyging.

- Den summen du får der vil i veldig mange sammenhenger dekke de følgefeilene og følgetapene du har som følge at du for eksempel kommer en dag eller to for seint til destinasjonen din, sier forbrukerjuristen Iversen.

Erstatningen gjelder per person

- Erstatningen gjelder for øvrig også per passasjer. Hvis man er fire stykker så er det fire ganger den summen. Det er likevel viktig å merke seg at retten på slik erstatning kan bortfalle hvis årsaken til en innstilling eller en kansellering skyldes en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets kontroll. Streik i eget selskap er typisk ikke en sånn omstendighet, påpeker Iversen.

Forbrukeren velger selv

Skulle flyet ditt blitt innstilt er det forbrukeren selv som velger hva man ønsker å gjøre. Flyselskapet har for eksempel ikke rett til å refundere pengene i strid med forbrukerens ønske.

- Regelverket er ganske godt tilpasset forbrukeren, og er et såkalt forbrukervern-regelverk. Det betyr at forbrukeren har rett til å velge mellom ombooking eller pengene tilbake, sier Iversen.

- Dette avhenger litt av hva formålet med turen er, hvis det er en veldig kort tur så kan det være fornuftig å bare velge refusjon og heller reise seinere. Men veldig mange har lyst til å velge ombooking, men da man ofte være forberedt på at det ikke er mulig å få til veldig raskt når det er streik og tynt med ekstra flyseter, forteller Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer