Vinterværet fortsetter for fullt, og igjen er det Vestlandet og Sør-Norge som har fått uværet i fanget. Det er ventet at snøværet skal flytte seg østover i løpet av natta.
Det betyr trøbbel for trafikken både på bakken og i lufta.
Snøskredfare
Det er meldt snøvær, sterk vind og stor snøskredfare i deler av Vestland og Rogaland det kommende døgnet, og dette kan gi redusert framkommelighet og stedvis krevende kjøreforhold med glatte veier og dårlig sikt. Hold deg oppdatert på vær og veimeldinger, er rådet fra Vegtrafikksentralen.
Tett snøvær og vind betyr ofte trøbbel for flytrafikken. Forsinkelser og kanselleringer blir resultatet.
Kansellering
Hvis flyet blir innstilt skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:
- Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
- Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
- Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Du har altså valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting av reisen.

Ble skuffa - fikk 90 000,-
Du har også krav på refusjon av uforutsette utgifter. Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen samt transport til og fra overnattingsstedet osv.
Dette bør du gjøre
Følg med på informasjon fra flyselskapet. Sørg for at de har oppdatert kontaktinformasjon om deg.
Det enkleste er å legge ut for ekstraordinære utgifter selv. Ta vare på alle kvitteringer og kreve deretter refusjon fra flyselskapet.
Hvis overnatting blir nødvendig, skal du få dekket innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. Også her kan det være smart å legge ut for overnattingen selv og kreve refusjon i etterkant. Dersom du ikke kan legge ut selv så skal flyselskapet dekke overnattingen ved hjelp av en kupong/voucher.
Betaling med kort
Du har samme rett til å få dekket ekstrautgifter enten du betaler med kredittkort eller debetkort.
Men vær klar over at enkelte kort har en egen reiseforsikring innbakt som du kan bruke dersom bagasjen blir borte.

Ikke gjør denne tabben
Du kan ikke kreve samme gjenstand dekket både av vanlig reiseforsikring og av kredittkortforsikringen.
Hvor mye kan du kreve
Det er ikke en eksakt beløpsgrense du må holde deg innenfor når du kjøper mat og drikke hvis flyet er forsinket, men Luftfartstilsynet sier følgende:
Dersom flyet blir forsinket i forhold til planlagt avgangstid, skal flyselskapet tilby måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetida. For at du skal ha krav på forpleining, må forsinkelsen være:
- 2 timer ved flyging opptil 1500 km
- 3 timer ved flyginger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flyginger på mellom 1500 og 3500 km
- 4 timer ved alle andre flyginger.
Ingen kompensasjon
Mange har hørt om den såkalte EU-kompensasjonen. Du har ikke krav på kompensasjon dersom årsaken til forsinkelsen er ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kunne unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Stakk fra passasjerene
Dette gjelder slik som dårlig vær. Så i dette tilfellet er det ikke noen EU-kompensasjon å hente.
Men det er ikke bare flypassasjerer som har rettigheter. Det har du også om du reiser med tog.