Dette kan du klage på

Det er egentlig ganske enkelt - det som ikke står i avtalen (som regel betyr det katalogen), og forsinkelser. Det er hva du kan klage på.

Publisert
Sist oppdatert

I 2002 mottok Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser i underkant av 400 klager. Gjennomsnittlig behandlingstid var åtte måneder. Til dem klager du om du ikke blir enig med turoperatøren.

Du kan klage på forhold som anses som mangler ved avtalen mellom deg og tjenesteyteren du handler med - i disse tilfeller en reiseoperatør som defineres under lov om pakkereiser. Om reisen ikke er i tråd med det som opprinnelig er avtalt mellom deg og reiseoperatøren, har du grunn til å klage.

1: Det som ikke står i katalogenDu kan ikke regne med å få penger igjen på grunn av støy på et reisemål som i katalogen er notert som livlig, trafikkert og med mange utesteder. Om det er nedslitte rom på et hotell som ut fra beskrivelsen skal være slitt, eller når det er kaldere i været enn hva som står i katalogen er det heller ikke noe å hente. Kort fortalt får du kompensasjon for negative forhold som ikke står notert i katalogen.

Kravene må rettes mot vesentlige forhold ved reisemålet som ikke er beskrevet, eller som er dårligere enn beskrevet. Er hotellet av lavere standard? Er det byggearbeider der som du ikke har fått vite om? Er bassenget stengt selv om du har bestilt hotell med basseng? Mangler rommet balkong selv om katalogen sier at alle rom har balkong? Er din betalte havutsikt kun tilgjengelig i drømme? Dette er eksempler på forhold som det kan lønne seg å klage på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer