Titusener av norske flypassasjerer opplever i disse dager at flyreisen de har bestilt blir avlyst. Og enda flere kommer til å motta varsel om kansellerte flyreiser i ukene som kommer.
Aller verst blir det for dem som har bestilt gjennom søkemotorer som bare formidler flybilletter, men som ikke er flyselskap. Årsaken er at disse ofte ikke deler kundeinformasjonen med flyselskapet, og flyselskapet vet dermed ikke hvordan de skal få varslet alle passasjerene sine.
Mange flyselskap hadde sommerplaner om å nærme seg normalsituasjonen som før pandemien. Slik blir det ikke for alle.
Samtidig som hundrevis av piloter er uten jobb, opplever flyselskapene store bemanningsproblemer og må nå avlyse planlagte flyreiser. En av årsakene er at pilotene ikke ønsker å gå med på reduserte lønns- og arbeidsvilkår.
SAS er ett av selskapene som sliter foran sommeren, og tusenvis av passasjerer må endre reiseplanene.
Reisene ryker
- Vi kansellerer 4000 flighter. Vi gjør disse endringene over hele vårt trafikkprogram i mai-august. Men understreker at de aller fleste av de 75 000 flightene i samme periode går som planlagt. Det dreier seg om endringer i fem prosent av oppsatt trafikkprogram i perioden. Og de aller fleste reisende vil ikke merke dette på annen måte enn at de vil bli ombooket til et fly innen noen timer eller samme dag. Vi jobber hardt for å minimere ulempen for passasjerene, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger