Reisetrikset

Dette kan redde sommerferien

Gir deg bedre hjelp og bedre rettigheter.

KLAR FOR TRØBBEL: Sommerferien kan by på mange problemer for de reisende, men kjøper du reisen på riktig måte så får du både bedre rettigheter og god hjelp. Foto: Odd Roar Lange
KLAR FOR TRØBBEL: Sommerferien kan by på mange problemer for de reisende, men kjøper du reisen på riktig måte så får du både bedre rettigheter og god hjelp. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Gjennom mange år har nordmenn vent seg til å være sitt eget reisebyrå. Flyselskapene, hotellene og leiebilfirmaene har gjort det enkelt å bestille gjennom sine nettsider.

Samtidig har stadig flere billettformidlere dukket opp, med offensiv markedsføring og annonsering for å få kundene til å bestille hos dem.

Selv om bestillingen og betalingen var enkel så er ikke sommerens reiser ut i Europa like enkle. Og tusenvis av reisende har fått kjenne på kroppen at veien til kundeservice har vært både lang og kronglete. I mange tilfeller, helt sperret.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Be om hjelp

Et smart tips for mange er å benytte et reisebyrå når man kjøper sommerens reise. Selv om man må betale litt for tjenesten så kan det likevel være lønnsomt. Spesielt dersom du trenger både reise og hotellopphold.

Da får du det hele i én betaling og reisen regnes som en pakkereise.

Dermed er det pakkereiseloven som gjelder og det øker rettighetene dine samtidig som du får god hjelp når du trenger. Denne fungerer ved at dersom flyturen blir kansellert så får du også hotellbetalingen tilbake. Det samme gjelder for leiebil dersom den er inkludert i prisen du har betalt.

Bestiller du disse hver for seg så gjelder andre rettigheter og da får du trolig bare flybillettpengene tilbake.

Stor økning

- Vi opplever en stor økning i etterspørselen etter reisebyråtjenester. Mange har lært seg å bestille selv. Men jeg tror mange nå ser verdien i å ha en profesjonell aktør i ryggen som kan hjelpe dem hvis reisen må endres slik mange opplever i sommer. Vi har tilgang på andre verktøy enn enkeltreisende når det gjelder både bestilling og endring, sier Ellen Wolff Andresen som er markeds- og administrasjonssjef i Ticket, Norges største reisebyrå på privat- og fritidsmarkedet.

TRAVLE DAGER: Ellen Wolff Andresen i Ticket reisebyrå opplever at etterspørselen er nesten tilbake til nivået før pandemien. Foto: Privat
TRAVLE DAGER: Ellen Wolff Andresen i Ticket reisebyrå opplever at etterspørselen er nesten tilbake til nivået før pandemien. Foto: Privat Vis mer

- Vi søker etter reiser og hotell på en annen måte, og finner dermed ofte billigere og bedre reiser enn de man finner alene. Så selv om kunden betaler et påslag på fly og hotell så kan den reisende ende opp med en lavere pris enn den man finner selv. I tillegg er det mange som i jakten på de billigste flybilletten glemmer at de må betale ekstra for bagasje, og dermed får de fordyrende ekstrautgifter når de kommer til flyplassen. Slike feller sørger vi for at de unngår, sier Andresen.

Administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg Hansen reisebyrå sier dette:

Dette kan redde sommerferien

- Jeg tror mange reisende setter stor pris på den hjelpen de får når noe går galt før eller under reisen. Vi tar jobben for de reisende med å finne nye løsninger og med å kontakte flyselskapet og hotellet for dem. Og vi tar også ansvar for å gjennomføre kravet om refusjon og andre rettigheter slik at kundene slipper dette arbeidet.

Pengene tilbake

Refusjonen kommer ikke fra reisebyrået siden de har allerede videresendt betaling til flyselskapet, leiebilfirmaet eller hotellet. Men de sikrer at du får tilbake det du har krav på etter gjeldende regler.

- Mange har stort fokus på billige flybilletter og billige hotell. Vår erfaring er at mange blir skuffet over billige hotell, og ender opp med å klage på hotellopplevelsen. Derfor velger vil heller å tilby bedre hoteller slik at gjestene blir fornøyd, sier Villadsen.

Alternativ reiserute

Reisebyråene har tilgang til en rekke dataprogram som gjør det mulig å sammenlikne reiser og reiserute, og ikke minst reisedag.

- Mange kan spare mye penger ved å være fleksibel på reisedatoer, sier Per Arne Villadsen, som fortsetter:

- Jeg synes virkelig synd på mange reisende som havner i problemer i sommerferien. Noen har kjøpt cruise for flere titusen kroner og flybillett på egen hånd, og så strander det hele fordi flyet ikke går. De får bare flybillettpengene tilbake. Resten er tapt. Alt hadde vært annerledes om de ble kjøpt sammen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer