Gjennom mange år har nordmenn vent seg til å være sitt eget reisebyrå. Flyselskapene, hotellene og leiebilfirmaene har gjort det enkelt å bestille gjennom sine nettsider.
Samtidig har stadig flere billettformidlere dukket opp, med offensiv markedsføring og annonsering for å få kundene til å bestille hos dem.
Selv om bestillingen og betalingen var enkel så er ikke sommerens reiser ut i Europa like enkle. Og tusenvis av reisende har fått kjenne på kroppen at veien til kundeservice har vært både lang og kronglete. I mange tilfeller, helt sperret.
Be om hjelp
Et smart tips for mange er å benytte et reisebyrå når man kjøper sommerens reise. Selv om man må betale litt for tjenesten så kan det likevel være lønnsomt. Spesielt dersom du trenger både reise og hotellopphold.
Da får du det hele i én betaling og reisen regnes som en pakkereise.
Dermed er det pakkereiseloven som gjelder og det øker rettighetene dine samtidig som du får god hjelp når du trenger. Denne fungerer ved at dersom flyturen blir kansellert så får du også hotellbetalingen tilbake. Det samme gjelder for leiebil dersom den er inkludert i prisen du har betalt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger