Statsbudsjettet 2023:

Dette skjer med «flyskatten»

Øker i tråd med den forventede prisveksten.

INGEN STOR ØKNING: Flyselskapene slipper å bekymre seg over noen stor økning i flyseteavgiften. Foto: Odd Roar Lange
INGEN STOR ØKNING: Flyselskapene slipper å bekymre seg over noen stor økning i flyseteavgiften. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Flyselskapene frykter en tøff vinter. Og Flyr har allerede bestemt seg for å sette fly på bakken og permittere ansatte.

Widerøe reduserer også vintertrafikken noe. Men med forslaget til statsbudsjett kommer i alle fall én god nyhet til flypassasjerer og flyselskap.

HAR DU GJORT DET?: Det er veldig kjedelig når man har reist hjemmefra og plutselig blir usikker på om man skrudde av for eksempel stekeovnen, men med dette tipset kan du puste lettet ut når du bli usikker! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Endringen i flyseteavgiften, eller den såkalte flyskatten, blir bare som «lommerusk» å regne for de fleste reisende.

Økte kostnader

- De vedvarende høy drivstoffpris og gjeninnføringen av flypassasjeravgiften har økt kostnadene betydelig for flyselskapene. Men i motsetning til resten av Europa, gjør stor overkapasitet og tøff priskonkurranse på det norske innenlandsmarkedet det umulig å sende denne regningen videre til norske passasjerer, sier kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug

Satsen for flyreiser innen Europa økes fra dagens 80 til 82 kroner, mens satsen for flyreiser utenfor Europa øker fra 214 til 220 kroner. Satsene økes med henholdsvis 2,5 prosent og 2,8 prosent. Dette er innenfor den forventede prisveksten neste år, som regjeringen anslår skal bli på 2,8 prosent, skriver nettsida Flysmart24.

Ulike satser

Avgiften belastes per passasjer reiser med fly, og betales bare for utreise på turer ut av Norge.

For innenlandsreisende er det derimot betaling både ut og inn, og det betyr at en slik reise innen Norge koster den reisende 164 kroner i avgifter.

Ble fjernet

Flyseteavgiften ble midlertidig fjernet under pandemien. Men for alle flyreisende til og fra Norge har det fra 1. juli vært en påslag for den statlige flyseteavgiften.

Dette har kommet på toppen av den ventede prisstigningen, og skapte bekymringer i flybransjen.

Optimisme

Norwegian, som la fram sine passasjertall for september bare timer før forslaget til nytt statsbudsjett ble lagt på bordet, forteller om gode tall.

I september hadde Norwegian 1,9 millioner passasjerer og fyllingsgrad på over 85 prosent.

– September ble nok en travel måned med mange reisende i, til og fra Norden. På vei inn i høstferiesesongen opplever vi særlig sterk etterspørsel til populære reisemål i Europa, både til strender og storbyer. Det viser at nordiske passasjerer fortsatt har høy reiselyst.

Vi er også fornøyd over å se at markedet for forretningsreisende har tatt seg opp etter sommersesongen. På våre mest populære forretningsruter i Norge er antall reisende nå tilbake på 2019-nivå, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 1 873 850 passasjerer i september, mot 977 719 i september 2021.

SAS legger fram sine tall fredag denne uka.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer