Regjeringen la torsdag 5. november fram nye corona-regler for å forsøke å bremse smitten.
Ett av rådene er å begrense innenlandsreiser:
«Unødvendige innenlandsreiser bør unngås», heter det i de nye reglene som Erna Solberg presenterte torsdag.
Det understrekes at man fortsatt kan reise til fritidseiendom, dersom man er påpasselig med de øvrige coronarådene.
Hva betyr dette for deg som kanskje har bestilt en flybillett eller en annen transportreise i tiden framover?
Vi har spurt noen av flyselskapene og forsikringsselskapene om hvilke endrings- og avbestillingsregler som gjelder nå, i lys av de ferske coronarådene.

Karantene? Dette dekker forsikringen
- Dekker avbestilling
Fremtind er foreløpig det eneste forsikringsselskapet blant dem som Dinside har vært i kontakt med, som sier at de dekker avbestilling av innenlandsreiser:
- Med bakgrunn i de nye rådene dekker vi avbestilling av innenlandsreiser. Rådene i forbindelse med pandemien endrer seg kontinuerlig, og vi dekker dette så lenge rådene til myndighetene gjelder og foreløpig fram til 1. desember, uttaler skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, til Dinside.
- Dekningen gjelder foreløpig innenlandsreiser med avreise innen 1. desember i år, og reisen må være bestilt før 5. november. Avbestilling av innlandsreiser som bestilles etter 5. november 2020 er ikke dekket. Fortrinnsvis vil denne avbestillingsdekningen gjelde for forhåndsbetalte ferier og tjenestereiser, sier hun videre.
Fremtind understreker at kundene som vanlig må kontakte reiseoperatøren først for å få ordnet eventuell refusjon hos denne, før de melder skade til forsikringsselskapet.
Dekker ikke avbestilling
Både Europeiske og Frende sier at de ikke dekker avbestillinger kun som følge av de nye coronarådene om innenlandsreiser:
- Reiseforsikringen gjelder som normalt i Norge, fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Derfor dekkes ikke avbestillinger som følge av frykt for smitte. Men skulle du bli syk før avreise, og har legeerklæring på det, dekkes naturligvis avbestilling som normalt - uavhengig av om det er som følge av korona eller andre ting, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske og If.
- Vi dekker ikke avbestilling som følge av myndighetenes reiseråd alene. Det kreves at en er syk eller er i karantene i henhold til FHI retningslinjer. Det er i utgangspunktet ikke vilkårsmessig dekning for avbestilling av reiser som følge av pandemi, når reisen er bestilt etter en pandemi har brutt ut, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende forsikring, og legger til:
- Det kun dekning for avbestilling av reiser til utlandet på bakgrunn av myndighetenes reiseråd.
Vi anbefaler deg til å selv sjekke hvilken praksis forsikringsselskapet ditt har lagt seg på, i forbindelse med de nye rådene.

Advarer: - Sjekk vilkårene nøye nå
Flyselskapene: - Vanlige vilkår
Både Norwegian og SAS viser til de vanlige billettvilkårene.
- Alle billettypene våre kan i utgangspunktet endres. Med Flex-billett kan man endre billetten uten kostnad eller be om refusjon om man ikke kan reise. For LowFare, vår rimeligste billettype, gjelder standard vilkår og regler for avbestilling eller ombooking, sier Christer Baardsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.
- For innenlands reiser gjelder per i dag vanlige billettvilkår. Det vil si at dersom du avbestiller en reise som ikke er refunderbar, så kan du likevel få refundert skatt. For refunderbare billetter, kan du selv endre via våre nettsider, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS, til Dinside.