SAS-streiken:

Dette skjer nå

Så fort kan det gå før flyene er på vingene igjen.

MÅ VENTE: SAS-passasjerene må vente ett døgn før de fleste flyrutene er i gang etter streiken. For noen blir ventetida enda lengre. Foto: Odd Roar Lange
MÅ VENTE: SAS-passasjerene må vente ett døgn før de fleste flyrutene er i gang etter streiken. For noen blir ventetida enda lengre. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

SAS-streiken varte over to uker. Men hva skjer nå som den er over?

Og hvor fort kan SAS-flyene være på vingene igjen for sommerens passasjerer?

Tusenvis av passasjerer venter på å komme seg til sitt reisemål. Og det gjenstår en stor jobb for SAS å få alt på plass etter streiken.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Det første døgnet

– Det er dessverre ikke bare å knipse med fingrene og så er alt klart for boarding på alle SAS-avganger. Det er en ganske komplisert logistikk som skal på plass, og det kan ta noen timer før alt er oppe og står som normalt, men erfaringsmessig så er det mye som skjer i løpet av første natta og første døgnet, sa Knut Morten Johansen, direktør for samfunns- og myndighetskontakt i SAS, til DinSide før helga.

Knut Morten Johansen er direktør for samfunns- og myndighetskontakt i SAS. Foto: Odd Roar Lange
Knut Morten Johansen er direktør for samfunns- og myndighetskontakt i SAS. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

– Etterdønninger kan det selvsagt være noen påfølgende dager, men i hovedsak så er man godt oppe og stå i løpet av det første døgnet. Det er erfaringen fra tidligere stans i trafikken, så som med askekrise, tidligere streiker, uvær og så videre.

Dette skal du gjøre

Dersom du har fått beskjed om at flyet du skal reise med er innstilt så vil det forbli innstilt. Disse kanselleringene blir ikke trukket tilbake.

Dersom du ikke hører noe fra SAS eller reisebyrået ditt skal du møte opp på flyplassen som vanlig.

Dersom flyet du skal reise med blir innstilt vil du få en sms fra SAS. Sørg for at flyselskapet har telefonnummeret ditt.

Det store etterslepet

Streiken har så lagt ført til over 3000 innstilte fly, noe som har påvirket mer enn 300 000 passasjerer.

Når SAS er klare til å fly «nye» passasjerer til og fra sine reisemål så er det fortsatt et betydelig etterslep av passasjerer som venter etter kansellerte flyavganger.

– Når kan disse regne med å få komme seg av gårde?

– Streiken berører opptil 25–30 000 passasjer hver dag totalt over hele SAS, og inkluderer selvsagt de som nå også da holder seg hjemme. Så det er stor variasjon på hvor hardt den enkelte rammes av streiken.

SAS flytter også noen tusen passasjerer over til andre avganger, og andre flyselskap, så det er vanskelig å være presis på hvor mange som vi ikke klarer å hjelpe, sa Knut Morten Johansen.

Streikefast

– Vi oppfatter heldigvis at mange nå har klart å komme seg hjem, enten med vår bistand til å få alternative avganger og flyselskaper, eller ut fra egne initiativ. Men fortsatt er det mange som dette dessverre ikke gjelder for.

De som sitter fast og er reiseselskapenes gjester, skal forholde seg til de respektive selskapene man har kjøpt billetten fra. Dette gjelder både charterreiser og kjøp via eksterne nettsider eller reisebyrå.

Ved kjøp av en pakkereise via et reiseselskap, så er det i utgangspunktet dette selskapet som skal bistå sine kunder lokalt, blant annet også med å organisere eventuelt ekstra overnatting og hjemreise.

Spar på disse

Ved pakkereiser så er det pakkereiseloven som gjelder for erstatningskrav etterfølgende uregelmessigheter på pakkereisen.

Det kan også være at reisende har private reiseforsikringer med dekkende vilkår som kan være fordelaktig å anvende når «irregulære situasjoner» oppstår med ekstra kostnader til følge.

– Vi jobber selvsagt løpende med å organisere alternativ transport i samarbeid med disse turoperatørene. Og vi dekker relevante ekstrakostnader som følge av kanselleringen, og gir derfor et råd til alle om å spare på kvitteringene

Vi beklager

– Beklageligvis så er det så store volumer med reisende som berøres av streiken at vi ikke klarer å hjelpe alle. Dette til tross for at våre medarbeidere har utsatt eller blitt tilbakekalt fra ferie og jobber mer enn det som kan forventes av de enkelte.

De gjør en fantastisk jobb, men det er selvsagt utilfredsstillende å se at man ikke klarer å hjelpe alle, sier Johansen.

I ukene før streiken var pilotenes lyst til å ta ekstravakter, såkalt effektdager, mindre enn normalt og det ble varslet et betydelig antall kanselleringer også før streiken var et faktum.

SAS håper at situasjonen bedrer seg ved en streikeslutt.

– Kan det ble aktuelt å sette inn ekstrafly så snart streiken er over?

– Hvis kapasiteten tillater det, så gjør vi det ved behov, sa Knut Morten Johansen i SAS.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer