Kollektivreiser

Dette vet billett­kontrolløren om deg

Vi har spurt et knippe kollektivselskap hvor lenge de lagrer personopplysningene om reisende, både med og uten gyldig billett.

KOLLEKTIVKRANGEL: På vei til jobb ble Tarik Evans holdt i et fast grep av en kontrollør da han gikk av bussen i Københavngata i Oslo sentrum. I saken under kan du, blant annet, lese om hvor lenge Ruter lagrer opplysninger om deg. Video/reporter: Øystein Sæthre Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste vet at det kreves gyldig billett for å reise med kollektivtransport i Norge, men det er ikke alle som følger denne regelen.

De risikerer gebyr dersom de blir tatt i billettkontroll - men du kan også få en saftig gebyrsmell om du har en reisehistorikk med ugyldige billetter.

Lagres opptil tre år

Flytoget forteller at deres reisende får valget mellom at reisekvitteringene lagres i enten 104 eller 700 dager, og viser til sin personvernerklæring:

  • Ved opprettelse av profil aksepterer du at dine personlige data knyttes mot lagret informasjon om reisekvitteringer for de siste 700 dager. Dette gir deg mulighet til å hente ut kvitteringer fra tidligere reiser.
  • Etter å ha opprettet profil kan du redusere lagringstiden for dine reisekvitteringer på «Min side» til 104 dager.

Kollektivselskapet Ruter opplyser Dinside om at de lagrer reise- og salgsopplysninger i inntil 365 dager, og begrunner det med kundens rett til å klage på gebyr innen ett år til Transportklagenemda.

I Vy sin personvernerklæring står det at kjøps- og reisehistorikk normalt slettes etter 410 dager, og at lagring i denne perioden er nødvendig for å kunne ivareta deres interesser ved en eventuell klagesak. Dersom du ikke bruker Vy-profilen din på tre år, vil profilen automatisk slettes - i tillegg til at kjøps- og reisehistorikk vanligvis slettes etter tre år.

Anonymt billettkjøp - ikke en selvfølge i Norge

Visste du at Norge er alene om å kreve sporing av kollektivreisende? Anonymt billettkjøp regnes nemlig som en selvfølge i andre europeiske land, skrev Digi.no i 2019 (krever abonnement).

Per nå er «Atferdsnorm for personvern og informasjonssikkerhet i kollektivtransport» under arbeid, men enn så lenge ikke endelig og implementert.

Gebyrinfo lagres i fem år

- Når noen blir ilagt et gebyr, og betaler på stedet, registreres innbetalingen i regnskapet og dokumentasjon oppbevares i fem år etter bokføringsloven, sier kommunikasjonsdirektør Ida Marie Fottland i Flytoget til Dinside, og legger til:

- Hvis gebyret ikke betales på stedet og må sendes til innkreving gjøres dette hos et eksternt inkassoselskap. Her anonymiserer de informasjonen så de ikke kan gjøre oppslag på personen tre år etter at saken er avsluttet.

Også Ruter og Vy må lagre begrensede opplysninger fra et salg etter dokumentasjonsplikten i bokføringsregelverket i fem år, men her lagres ikke opplysninger om hvem kunden er.

Fikk gebyrsmell på 3265,-

I fjor skrev Dinside om en mann på 44 år som reiste med Flytoget, og da billetten hans ble kontrollert, så kontrolløren at han hadde kjøpt en rabattbillett han ikke hadde krav på.

Reisehistorikken til mannen viste nemlig at han hadde reist ulovlig hele 38 ganger, noe som resulterte i at han fikk et gebyr på 3265 kroner for alle de 38 gangene han hadde reist med ugyldig billett.

Mannen klager imidlertid først til Flytoget, så til Transportklagenemnda - og hos sistnevnte ble han delvis reddet av lovverket.

Nemnda mente nemlig at Flytoget har benyttet en lagret reisehistorikk som går for langt bak i tid, siden den opererer med reiser for mannen tilbake til 20. januar i 2017. Videre fastslår nemnda at togselskapet ikke har rett til å lagre slike opplysninger lenger enn i 104 dager, og enden på visa var at Flytoget måtte «barbere» vekk den delen av kravet som overstiger denne fristen.

Datatilsynet med frivillig bransjenorm

Da Dinside skrev om lagring av billettinformasjon om kollektivreisende sist, sa direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet at de forhandlet fram en bransjenorm for e-billettering for noen år siden, hvor de fastslår at reiseopplysninger uansett skal anonymiseres/slettes etter 104 dager.

- Det er frivillig å følge denne bransjenormen, men på generelt grunnlag mener vi det skal være gode grunner for å avvike den, og det må framgå for hvilket formål dataene lagres utover disse 104 dagene, sa Thon til Dinside.

Dette vet billettkontrolløren om deg

I hvilken grad kan deres kontrollører søke opp reisende under billettkontroll for å se på vedkommendes historikk?

- Våre kontrollører kan ved behov søke opp reisende med profil og kjøpshistorikk i henhold til lagringstiden som oppgitt i personvernerklæringen, men det inkluderer ikke gebyrhistorikk, svarer Fottland i Flytoget.

Ruters kontrollører kan se siste transaksjoner i appen, og de kan ta kontakt med Sporveien som utfører billettkontroll på skinnegående transport for dem og få mer informasjon dersom det er nødvendig.

- Dersom våre kontrollører kommer over en kunde under billettkontrollen som påstår at hen ikke har sneket før, kan de se om det stemmer, sier pressevakt Knut-Martin Løken i Ruter til Dinside, og fortsetter:

- Finnes det ingen saker på vedkommende, kan vi etter omstendighetene velge å gjøre unntak og slette gebyret.

Vys kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby sier at informasjon om ilagt gebyr kun brukes i forbindelse med klagebehandling, eller innkreving av utestående gebyr, men Vys kontrollører har ikke tilgang til slik historikk.

Background map overlay
Legg til ditt favorittsted Kartside

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer