Dine rettigheter ved instilling og forsinkelse av flyet

Publisert
Sist oppdatert

Forsinkelser

Hva som er å anse som en vesentlig forsinkelse er regulert etter reiselengde. Du har krav forpleining slik som ved overbooking og innstillinger når forsinkelsen er på:

  • 2 timer ved flygninger på opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved andre flygninger

    På forsinkelser over 5 timer har passasjeren krav på refusjon av den delen av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås pga. forsinkelsen. Reisende har videre krav på returflygning til avreisestedet snarest mulig.

    Økonomisk tap opptil ca. kr 41.000,- kan kreves erstattet med hjemmel i luftfartsloven (innenlandsreiser) eller Montrealkonvensjonen/ Warszawakonvensjonen (utenlandsreiser).

    Økonomiske tap kan også kreves erstattes i forhold til alminnelige erstatningsrettslige regler. Økonomisk tap må dokumenteres. Et eksempel på økonomisk tap kan være at forsinkelsen medfører at du mister avgangen videre og må kjøpe ny billett.

    Som ved innstillinger har du kun rett til erstatning dersom årsaken til forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll og det økonomiske tapet er påregnelig.

  • For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer