Flyreiser:

Dine ukjente flyrettigheter

Du kan ha mange tusenlapper til gode.

Kjenn dine rettigheter: Det smarteste du kan gjøre før du flyr er å sette deg godt inn i rettighetene og pliktene. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Kjenn dine rettigheter: Det smarteste du kan gjøre før du flyr er å sette deg godt inn i rettighetene og pliktene. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flybransjen gikk på en voldsom smell da coronapandemien slo inn for fullt. Med tusenvis av fly som måtte settes på bakken og hundretusener av flyavganger kansellerte.

Nå går det langt bedre og antall flyavganger øker uke for uke.
En rekke nordmenn ble kjent med sine flyrettigheter for første gang da flyreisene ble kansellert.

Men det er flere rettigheter som er ukjent for de fleste og som flyselskapene ikke forteller deg om.

På samme måte som mange ikke vet hvilken dag som er den beste å bestille flybilletter.

Og dermed kan du gå glipp av mye penger.

Forandret avgangstid

Flyselskapet kan endre flyavganger og du mister retten til såkalt standardkompensasjon dersom dette skjer minst 14 dager før avreise.

Det gjør du også dersom du samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise maksimalt to timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest fire timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.

Dersom det er mindre enn sju dager før avgang skal du bli tilbudt en ombooking som fører til at du kan reise høyst én time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest to timer etter planlagt ankomsttid.

Dersom du har bestilt flybillett via en tredjepart, og ikke direkte hos flyselskapet, må du snarest registrere reisen din hos flyselskapet - gjerne via selskapets bonusprogram - slik at du er sikker på at de får varslet deg ved eventuelle endringer.

VASKE SKJÆREFJØL: Dropp såpa, prøv heller med sitron og salt eller eddik og natron! Video: Linn Merete Rognø. Vis mer

Pengene tilbake

Hvis en flyreise blir innstilt eller kansellert skal du tilbys refusjon av prisen på billetten, men bare for den del av reisen du ikke får benyttet, eller ny reise på et senere tidspunkt.

Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt, og har ingenting med coronasituasjonen og gjøre.

Det mange ikke er klar over er at de også har krav på forsinkelsesrente regnet 7 dager fra du krevde refusjon til kravet betales.

Dette kravet må du rette særskilt mot flyselskapet, og det kommer i tillegg til det ordinære kravet.

Dette kan naturligvis oppleves som tungvint, og via denne kalkulatoren fra Forbrukerrådet kan du regne ut om du synes det er verd anstrengelsen.

Coronatrøbbel: Du har gode rettigheter selv om corona er direkte eller indirekte årsak til flyforsinkelsen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Coronatrøbbel: Du har gode rettigheter selv om corona er direkte eller indirekte årsak til flyforsinkelsen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Når de ikke svarer

Krav om penger tilbake for ubrukte billetter og for eventuell kompensasjon og dekning av andre utgifter - som overnatting, transport, mat og drikke skal rettes til flyselskapet direkte dersom du har kjøpt billetten via disse.

Flyselskapene har ofte samarbeid med selskap på flyplassen som skal gi deg en hjelpende hånd på stedet.

Noen ganger kan du oppleve at flyselskapet ikke svarer, eller gir deg et svar som du mener er uriktig.

Da kan du kontakte kortutstederen din (som gjerne er banken din) og be om penger tilbake herfra.

Du har kanskje hørt at du må ha betalt med kredittkort for å få penger tilbake fra kortutsteder? Da skal du være klar over at Visa og Mastercard ikke skiller mellom debetkort og kredittkort. De gir deg like rettigheter uansett.

Gebyrfri refusjon

Mange velger å bestille flyreiser via et reisebyrå eller bestillingsplattform (søkemotorer), slik som Bravofly, Travellink eller GoToGate.

I slike tilfeller har du de samme rettighetene ovenfor byrået/plattformen.

Dersom en flyreise blir kansellert, skal byrået refundere hele summen du har betalt. De har ikke anledning til kreve gebyr for å utbetale refusjon for reiser som er kansellert.

Men husk at du har også rett til å kreve refusjon direkte fra flyselskapet, selv om du har bestilt via et byrå.

Vær ekstra oppmerksom når du bestiller flybillett slik at du vet om du bestiller fra flyselskapet direkte eller om det er via en formidler.

Penger eller gavekort

Gjennom coronapandemien har flere flyselskaper intensivert innsatsen sin når det gjelder å få kundene til å ta i mot tilgodelapper/vouchers og cashpoints.

Husk at disse har en begrenset varighet, og mange av flyselskapene har spesielle vilkår for når de kan brukes.

Å takke ja til et slikt tilbud er det samme som å gi et usikret lån til flyselskapet, med den usikkerhet det medfører.

Forbrukerrådet i Norge anbefaler på generelt grunnlag å kreve pengene tilbake.

Kompensasjon

I mange tilfeller, som ordinær forsinkelse som skyldes mangel på mannskap, sent innkommet fly eller teknisk feil vil du kunne ha krav på en kompensasjon dersom flyet ditt innstilles eller er mange timer forsinket.

Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som coronautbruddet, dårlig vær, stengte grenser, terror etc faller retten til kompensasjon bort.

Hvor mye har du krav på?

Beløpene varierer etter lengden på flyturen og årsaken til at flyselskapet ikke kan fly som planlagt.

Du har imidlertid de samme rettighetene hos flyselskapet uansett billettype.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å regne ut hva du har krav på.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer