Fjorårets statistikk peker ut noen klare somleselskap.
StineOkkelmo
Publisert Sist oppdatert
Nylig presenterte Association of European Airlines statistikk på flyselskapenes punktlighet i 2007. Den viser at det er store forskjeller mellom best og verst i klassen.
Skal du fly med portugisiske TAP, bør du være klar over at det er stor sjanse for at flyet blir forsinket. Tall fra 2007 viser at bare 59,5 prosent av TAPs flyvninger landet til riktig tid, mens 62,5 prosent tok av etter tidsskjemaet. Det gir en jumboplass på punktlighetslisten for kortdistanse flyvninger. 28 europeiske flyselskap er med i statistikken.
Det er ikke gøy når flyet er forsinket. Foto: Colourbox
Vis mer
Disse somler bort bagasjen oftest
Flyselskap
Ant. bagasje forsinket per 1.000 pax
TAP
27,8
British Airways
26,5
Alitalia
19,7
KLM
19,7
Air France
17,6
Luxair
17,2
bmi
17,0
Finnair
15,8
Lufthansa
15,8
SAS
14,8
LOT (polsk)
13,9
Iberia
13,8
Austrian
12,9
Czech Airlines
12,4
Brussels Airlines
11,7
Swiss International
11,4
Icelandair
11,1
Air One (italiensk)
9,9
Adria Airways (slovensk)
9,8
Malev (ungarsk)
9,5
Tarom (rumensk)
9,5
Croatia Airlines
9,3
Cyprus Airways
8,8
Turkish Airlines
4,5
Air Malta
4,5
Merk: Ikke alle flyselskaper har rapportert til AEA.
Se tabellen under for full oversikt
Bånn for BA
Spanair er ikke stort bedre til å lande til riktig tid med sine kortdistanseflyvninger. Bare 62,9 prosent av flyvningene landet etter skjema, mens selskapet er flinkere til å få flyene avgårde, for 71,3 prosent tok av til riktig tid. Ingen av disse to selskapene er de mest benyttede europeiske flyselskapene, men det finnes et annet og større flyselskap som ikke er stort bedre. British Airways landet punktlig i bare 64,7 prosent av tilfellene i fjor, og tok av til rett tid i 67,5 prosent av tilfellene.
Det er ganske mye dårligere enn flyselskapene som kom best ut. Luxemburgske Luxair var best, med en punktlighet på 86,6 prosent for ankomster, og 88,1 prosent for avganger i fjor. KLM klarte seg også bra. 84,9 prosent av flyvningene landet som planlagt, mens 80,5 tok av etter skjema.
Andre flyselskap som stort sett brakte passasjerene frem i tide var Austrian, ungarske Malev og Brussels Airlines (se tabell under).
Hvilke flyselskap roter bort bagasjen mest? Se i tabellen til høyre.
Ganske punktlig av SAS
SAS kommer ikke så aller verst ut - prosentvis punktlighet for kortdistanseflyvninger ved ankomst er 80,6 prosent, mens punktlighet for avgang er 80,1 prosent. Det er ikke så verst, i hvert fall med tanke på all streikingen i selskapet i april og mai i fjor.
Hverken Norwegian eller Ryanair rapporterer inn sin statistikk til AEA, og de er derfor ikke med i oversikten.
Forsinkede langflyvninger
Alle de ovennevnte tallene dreier seg om kortdistanseflyvninger. Hva så med langdistanse?
Her er det Spanair som kommer klart dårligst ut. En punktlighet på 36,6 prosent for ankomst, og 44,2 prosent for avgang er ikke mye å skryte av. Portugisiske TAP er ikke stort bedre. Bare 40,3 prosent av langdistanseflyvningene i fjor landet til riktig tid, mens bare 42,5 prosent tok av når de skulle.
Andre somlete langdistanseselskap er British Airways, Brussel Airlines, LOT. Alle disse hadde mindre enn 60 prosents punktlighet.
Tabellene kan sorteres ved å klikke på kolonnekategoriene.
Mest forsinkede flyselskap
Flyselskap
Kortdistanse - punktlighet ankomst
Kortdistanse - punktlighet avgang
Langdistanse - punktlighet ankomst
Langdistanse - punktlighet avgang
Air France
82,1 prosent
81,5 prosent
63,7 prosent
61,6 prosent
Air One (italiensk)
65,8 prosent
73,7 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
Finnair
81,0 prosent
80,6 prosent
70,5 prosent
68,7 prosent
Alitalia
74,7 prosent
77,9 prosent
71,6 prosent
74,5 prosent
British Airways
64,7 prosent
67,5 prosent
56,2 prosent
61,5 prosent
bmi (britisk)
79,4 prosent
81,5 prosent
73,8 prosent
76,2 prosent
Cyprus Airways
64,3 prosent
70,6 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
Icelandair
66,3 prosent
76,8 prosent
69,2 prosent
76,7 prosent
Iberia
77,8 prosent
81,3 prosent
64,1 prosent
70,2 prosent
Spanair
62,9 prosent
71,3 prosent
36,6 prosent
44,2 prosent
Adria Airways (slovensk)
73,9 prosent
73,8 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
JAT Airways (serbisk)
75,6 prosent
79,6 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
KLM
84,9 prosent
80,5 prosent
76,4 prosent
71,7 prosent
Air Malta
68,6 prosent
67,5 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
Luxair (luxembursk)
86,6 prosent
88,1 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
Lufthansa
81,2 prosent
80,2 prosent
74,3 prosent
73,0 prosent
LOT (polsk)
73,9 prosent
76,4 prosent
56,3 prosent
54,5 prosent
Swiss International
79,3 prosent
78,2 prosent
75,6 prosent
73,5 prosent
Malev (ungarsk)
84,0 prosent
83,1 prosent
64,4 prosent
71,5 prosent
Olympic Airlines (gresk)
68,9 prosent
68,9 prosent
62,8 prosent
59,6 prosent
Czech Airlines
81,8 prosent
88,6 prosent
73,9 prosent
86,4 prosent
Austrian
84,1 prosent
83,7 prosent
82,5 prosent
79,5 prosent
Croatia Airlines
72,8 prosent
77,5 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
Tarom (rumensk)
82,2 prosent
88,8 prosent
Flyr ikke langdistanse
Flyr ikke langdistanse
SAS
80,6 prosent
80,1 prosent
74,3 prosent
76,0 prosent
Brussels Airlines
83,1 prosent
83.4 prosent
58,3 prosent
51,7 prosent
Turkish Airlines
79,1 prosent
83,8 prosent
59,5 prosent
69,2 prosent
TAP (portugisisk)
59,5 prosent
62,5 prosent
40,3 prosent
42,5 prosent
Merk: Kortdistanse defineres som flyvninger innenfor Europa, til Nord-Afrika og Midtøsten. Resten defineres som langdistanse. Dataene innrapporteres fra flyselskapene til Association of European Airlines på frivillig basis.
Interessert i å se mer? Se hele rapporten fra AEA her.
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.