Refusjon av flybilletter fra Norwegian

Disse kan få tilbake pengene sine

34 000 kunder får ikke full refusjon av flybillettene sine. Har man derimot betalt med kort, kan det fortsatt være hjelp å få.

REFUSJON: Skylder Norwegian deg penger, kan de som har betalt med kredittkort eller Visakort få hjelp av banken. Foto: NTB
REFUSJON: Skylder Norwegian deg penger, kan de som har betalt med kredittkort eller Visakort få hjelp av banken. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kreditorer og aksjonærer i Norwegian fikk i dag se kriseplanen som det gjeldstyngede flyselskapet Norwegian har forhandlet med kreditorene om de siste ukene, skriver Børsen.

Planen innebærer samtidig at kundene som ikke fikk refundert beløp for flybilletter før gjeldsforhandlingene startet, nå må anse pengene som tapt.

Dette skal gjelde minst 34 000 Norwegian-kunder.

Mange av disse kan likevel ty til plan B, ifølge Forbrukerrådet.

Bruk plan B

- Hvis denne planen blir gjennomført, blir Norwegian-kundene i beste fall avspist med noen smuler i refusjon, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.

- Da vil jeg anbefale de som venter på pengene sine om å gå til plan B. For mange er det snakk om betydelige beløp for feriene som ikke ble noe av. Så det er av stor betydning at de får tilbake pengene sine. De har ventet lenge nok, understreker han.

Plan B er ifølge Iversen å snakke med banken sin.

- De fleste har betalt reisen med kredittkort eller Visa-kort, og da kan de be banken sin om å erstatte beløpet Norwegian skylder. Det skal være informasjon om dette på nettsiden til banken, råder Iversen.

Pass på fristene

Han sier videre at dersom du har betalt med kredittkort, kan du alltid klage til banken dersom den du har kjøpt noe av, ikke ordner opp.

- Det kan du gjøre med loven i hånd, mens med Visa-kort har du den samme rettigheten i vilkårene, forklarer Iversen.

Han påpeker at du må passe på at du holder fristene som gjelder, og at det kan være kortere frister for å si ifra til banken om du har betalt med Visa-kort.

Norwegian beklager

Presseansvarlig for Norwegian i Norge, Tonje næss, sier til Dinside at de har jobbet utrettelig innenfor rammene til rekonstruksjonsprosessene i Norge og i Irland for å finne gode løsninger for de kundene dette gjelder.

- Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppstod før rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt og der bookingen ble gjort direkte med Norwegian har allerede fått refusjon. I Norge er den andelen 99,6 prosent, forteller Næss.

- Til tross for diskusjoner med både den irske Examiner og den norske rekonstruktøren, har det dessverre vist seg umulig å refundere gjenstående kundekrav fullt ut på grunn av grunnleggende prinsipper i slike prosesser. Det betyr at disse kundene vil ha de samme vilkårene som andre usikrede kreditorer, og dermed bare ha rett til en prosentandel av det opprinnelige kravet sitt, forklarer hun.

Næss sier at de har jobbet for å kunne refundere kundene, men må beklage at det ikke har vært mulig innenfor de rammene som prosessen setter.

- Vi vet at dette ikke er en tilfredsstillende løsning for de det gjelder, noe vi sterkt beklager, sier Næss.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer