Dobbelt så mange sjekket flyrettigheter

Forbrukerrådet mener det er fordi flyselskapene er for dårlige til å informere passasjerene.

DÅRLIG INFO: Forbrukerrådet mener flyplassene og -selskapene er for dårlige til å gi passasjerene informasjon når fly er forsinket eller blir kansellert. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix.
DÅRLIG INFO: Forbrukerrådet mener flyplassene og -selskapene er for dårlige til å gi passasjerene informasjon når fly er forsinket eller blir kansellert. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra første juli til og med august benyttet 31.300 unike brukere flyrettighetssjekken, mot 16.500 i samme periode i fjor.

Det er altså nesten en fordobling, og det i en sommer preget av lite turbulens i flytrafikken i forhold til årene før.

- Årsaken til økningen er for dårlig informasjon fra luftfartsselskapene om rettighetene til passasjerene. Det gjør at de går til andre kilder, som oss, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecile Høst i en pressemelding.

Flere kilder, lite info

Tidligere i sommer skrev Dinside om Forbrukerrådets flyrettighetssjekk. Der kan du åpne flere faner alt etter hva som er problemet med din flyvning, enten om flyet er forsinket, innstilt, overbooket eller om bagasjen er problemet.

Når flyet blir forsinket eller innstilt, henter forbrukerne informasjon fra mange ulike kilder:

Flesteparten oppsøker flyselskapets nettside, en tredjedel går til skranken på flyplassen ved forsinkelse og innstillinger, mens kun 17 prosent ringer eller chatter med flyselskapet.

Ifølge Forbrukerrådet mener nesten hver tredje passasjer at de har fått dårlig eller svært dårlig informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer