Flyklagenemnda:

Dobling i antall klager

Disse flyselskapene klager vi mest på.

STØRST: SAS har flest flypassasjerer og havner også øverst på lista over flyklagesaker. Foto: Odd Roar Lange
STØRST: SAS har flest flypassasjerer og havner også øverst på lista over flyklagesaker. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Flytrafikken er i ferd med å finne den nye normalen etter pandemien. Og coronarestriksjonene rundt om i verden er fjernet.

Det gjør at nordmenn igjen kan reise mer enn på flere år. Og det merkes også på antall klager etter flyreiser som havner på Transportklagenemndas bord.

Rett til værs

Hittil i år har nemnda mottatt 2213 klager fra passasjerer som er misfornøyd med flyselskapets håndtering. Dette nærmer seg det dobbelte av antallet på samme tid i fjor, som var 1312 klager.

Mange av klagesakene gjelder for flere reisende, så det totale tallet misfornøyde passasjerer er mye høyere.

Du får behandlet flyklagesaken din gratis. Men det er ikke sikkert at du får pengene du har krav på selv om du vinner frem med klagen.

Vedtak i nemnda bare veiledende og flyselskapene eller flybillettformidlerne, såkalte Online Travel Agencies (OTA) velger selv om de vil følge vedtaket og Transportklagenemnda har ingen sanksjonsmulighet i bakhånd.

Krever svar

Dersom flyselskapet eller billettformidleren ikke vil etterkomme avgjørelsen, skal de fortelle om dette til nemnda.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.