Flytrafikken er i ferd med å finne den nye normalen etter pandemien. Og coronarestriksjonene rundt om i verden er fjernet.
Det gjør at nordmenn igjen kan reise mer enn på flere år. Og det merkes også på antall klager etter flyreiser som havner på Transportklagenemndas bord.
Rett til værs
Hittil i år har nemnda mottatt 2213 klager fra passasjerer som er misfornøyd med flyselskapets håndtering. Dette nærmer seg det dobbelte av antallet på samme tid i fjor, som var 1312 klager.
Mange av klagesakene gjelder for flere reisende, så det totale tallet misfornøyde passasjerer er mye høyere.
Du får behandlet flyklagesaken din gratis. Men det er ikke sikkert at du får pengene du har krav på selv om du vinner frem med klagen.
Vedtak i nemnda bare veiledende og flyselskapene eller flybillettformidlerne, såkalte Online Travel Agencies (OTA) velger selv om de vil følge vedtaket og Transportklagenemnda har ingen sanksjonsmulighet i bakhånd.
Krever svar
Dersom flyselskapet eller billettformidleren ikke vil etterkomme avgjørelsen, skal de fortelle om dette til nemnda.

Her går det galt
- Etter transportklagenemndforskriften skal tjenesteyter som kommer til at de ikke kan etterleve en avgjørelse, sende en skriftlig redegjørelse til nemndas sekretariat med en begrunnelse for hvorfor avgjørelsen ikke etterleves, forteller Cecilie Asak Oftedahl, som er daglig leder i Norsk Reiselivsforum.
De er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda
- Vi følger med på hvor mange vedtak som ikke etterleves av selskapene. I 2023 har vi fått beskjed om at vedtaket ikke følges i 103 saker.
Vil ikke betale
På denne topplista kommer KLM øverst med 17 saker. Norwegian kommer på andreplass med 14, mens Widerøe har 12 slike saker.

- Flere av sakene fra Norwegian og Widerøe gjelder vedtak etter flyteknikerstreiken i fjor sommer, sier Oftedahl.
Dette må du gjøre
- Har det noen hensikt for en klager å få medhold i Transportklagenemnda når pengene etter vedtaket likevel uteblir?
- Dersom selskapet ikke aksepterer vedtaket, må klager eventuelt ta kravet til forliksrådet eller tingretten, sier Oftedahl.
Antall klagesaker de fem siste årene
År | Antall saker |
2019 | 4333 |
2020 | 2903 |
2021 | 1452 |
2022 | 2980 |
2023 | 2213 (hittil i år) |
- Flyklagesakene øker i antall. Har passasjerer et realistisk forhold til hva de har krav på når flyreisen ikke går som planlagt?
- Det er en del klagere som er kjent med regelverket og hva de har krav på. Det er sjelden at vi avviser saker fordi klagen er åpenbart urimelig. Det er imidlertid saker hvor klager, etter at sekretariatet eller nemnda har vurdert den, ikke får medhold i sitt krav.
Flest klager
SAS er selskapet som fått flest klager mot seg i Transportklagenemnda hittil i år.
De har flest klager
Flyselskap | Antall klager hittil i år |
SAS | 605 |
Norwegian | 557 |
Lufthansa | 156 |
WizzAir | 133 |
KLM | 111 |
- På generelt grunnlag kan jeg si at SAS følger anbefalingene fra Transportklagenemnda. Som det største flyselskapet er det ikke unaturlig at SAS også har flest klagesaker i den norske nemnda. Videre så var ventetida for kundene svært lang etter den langvarige streiken i fjor, da nær 400 000 kunder ble berørt, sier pressesjef Tonje Sund i SAS.
- I den situasjonen valgte enkelte kunder å gå til Flyklagenemnda uten at saken først var håndtert, eller ferdig behandlet. Alle som har krav på erstatning fra SAS skal naturligvis få det.
Uenig
Det nest største flyselskapet i Norge, Norwegian, havner også på andreplass på klagelista.
- I de aller fleste tilfeller følger vi nemndas anbefaling, bortsett fra når vi er prinsipielt uenig i tolkningen av det rettslige grunnlaget for anbefalingen, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian.
- Alle som sender inn krav til oss får sin søknad behandlet individuelt og dersom man har berettigede erstatningskrav i henhold til EUs regelverk, så får man disse utbetalt fra oss direkte, sier Hyggen Skari.

Har du et tips om flyklager til meg?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om flyklager og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?