Dropp mat - unngå jet lag

Stadig på farten? Ny forskning viser at faste kan gjøre det lettere å komme seg fra jet laget.

Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vår daglige søvnsyklus, atferd og stoffskifte styres av en kraftig hovedklokke. Forstyrrelser i døgnrytmen har vist seg å kunne føre til blant annet søvnløshet, depresjoner, hjertesykdom, kreft og nevrodegenerative sykdommer.

Men ifølge forskere ved Harvard University har hjernen i tillegg til hovedklokka en måltidsklokke, som holder styr på måltidsrytmen.

Mens hovedklokka er svært følsom for dagslys, er måltidsklokka følsom for spisemønstrene våre.

Forskerne utførte en studie på mus, og oppdaget at hovedklokka overstyrte måltidsklokka når musene ikke hadde tilgang til mat, slik at de holdt seg våkne til de fant noe å spise.

Forskerne tror derfor at skiftarbeidere og reisende kan holde trøttheten i sjakk ved å faste.

Tilpasningen blir lettere

Ifølge studieleder Clifford Saper kan skiftarbeidere og reisende bruke måltidsklokka bevisst til å tilpasse seg henholdsvis nattjobbing og overgang mellom tidssoner, noe som ellers kan gjøre at de blir omtåket og får jet lag.

- Hvis du for eksempel skal reise fra USA til Japan må du tilpasse deg en tidsforskjell på elleve timer. Men fordi kroppens biologiske klokke bare klarer å forskyve seg litt hver dag, vil man gjennomsnittelig bruke en uke på å tilpasse seg den nye tidssonen, forklarer Saper til BBC News.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer