Flyr

Du får bare småpenger

Dette må du gjøre hvis Flyr går konkurs.

PÅ BAKKEN? Flyr vil leie ut både fly og personell for å komme seg velberget gjennom vinteren. Foto: Odd Roar Lange
PÅ BAKKEN? Flyr vil leie ut både fly og personell for å komme seg velberget gjennom vinteren. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det norske flyselskapet Flyr opplever sine mest dramatiske døgn siden det første flyet tok av fra Oslo Lufthavn for 16 måneder siden.

Nå er det klart at selskapet ikke klarte å få inn 430 millioner kroner i nye investorpenger, slik at selskapet kommer seg gjennom en tøff vinter.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Hvor mye penger som er på plass blir tidligst kjent onsdag morgen.

Spenningen er stor både på hovedkontoret i Oslo sentrum og hos alle de 450 ansatte.

Dette skjer

Også en rekke passasjerer som har ubrukte billetter hos Flyr, er spent på utfallet.

Størst problem ved en eventuell konkurs får de reisende som har reiset ut og som har en ubenyttet returbillett hjem til Norge.

Dersom Flyr ikke lykkes med pengeinnhentingen og rekonstrueringen av selskapet må de avgjøre om de skal sette alle fly på bakken med umiddelbar virkning, eller om de skal fortsette å fly til de har hentet alle passasjerer hjem.

Dersom alle Fly blir satt på bakken må passasjerene selv finne en alternativ reisevei hjem. For de fleste vil det være snakk om å kjøpe seg ny flybillett hos et annet selskap. Og siden det trolig er snakk om få dager til flyreisen skal gjennomføres vil det være billetter som er mye dyrere enn den opprinnelige Flyr-billetten.

Du kan kreve dette

Hvis flyet ditt kanselleres uten at Flyr går konkurs, kan du kreve å bli booket om til en ny flyging snarest mulig. Hvis Flyr ikke booker deg om, kan du kreve at Flyr dekker utgiftene til en ny billett hos et annet selskap.

Hvis kanselleringen skjer mer enn 14 dager før avreise har du ikke rett på standardisert kompensasjon

Dersom Flyr går konkurs må kravet rettes på en annen måte.

- Dersom de reisende har kjøpt Flyr-billetten ved bruk av et kredittkort kan de kreve beløpet for den ubrukte Flyr-billetten tilbake fra kortselskapet, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, til Din Side.

Men beløpet du må bruke for å kjøpe ny billett hos et annet selskap vil mest sannsynlig overstige prisen du opprinnelig betalte hos Flyr. Dette kravet må du rette mot eventuelt konkursbo i Flyr.

Lite penger igjen

Sjansen for at det vil være penger i konkursboet til å dekke den nye billetten regnes som liten. Dermed vil du bare få «småpenger» igjen for den utbrukte billetten, og ender opp med å måtte ta et større tap selv.

Mange stoler på at reiseforsikringen deres vil dekke utgiftene dersom Flyr skulle gå konkurs.

Men, nei, reiseforsikringen din dekker ikke hendelser som står i direkte eller indirekte sammenheng med konkurs.

- En forsikring dekker mye, men ikke alt. En konkurs er et eksempel på en ting som ikke er dekket, så kundene vil ikke få erstattet reisen sin dersom Flyr skulle gå konkurs, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If.

Hotell og leiebil

Dersom du skal reise med Flyr og har bestilt og betalt for eksempel hotell og leiebil kan tapet ditt bli stort hvis du ikke kommer deg av gårde. Selv om du får selve flybilletten refundert fra kredittkortselskapet vil du måtte dekke et ubenyttet hotellopphold og leiebil selv. Unntaket er selvsagt dersom du har refunderbare bestillinger.

Du kan også kontakte hotellet og leiebilfirmaet og høre om du kan få flyttet bestillingen til en seinere anledning dersom dét er aktuelt for deg. Det kan være bedre enn å måtte ta alt som et tap nå.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer