Elsparkesykler:

Du får regningen

Slik skal de stoppe villparkeringen.

IKKE LOV: El-sparkesykkelen skal ikke parkeres på fortauets ytterkant. Foto: Odd Roar Lange
IKKE LOV: El-sparkesykkelen skal ikke parkeres på fortauets ytterkant. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den er elsket og hatet av befolkningen. Brukerne lovpriser den, mens de som ikke bruker den ofte irriterer seg. Særlig over feilparkeringene.

Nå kommer en endring som kan dempe konflikten. Og det kan bli dyrt for brukerne.

Opprydding

Spesielt stort var problemet i hovedstaden, da fortau og gater flommet over av utleiesparkesykler. Sommeren 2021 var det rundt 25 000 elsparkesykler til leie i Oslo. Til slutt satte kommunen foten ned. Nå er antallet redusert til 8000.

Selskapet Voi fikk fortsette å leie ut elsparkesykler i Oslo, mens Tier og Bolt mistet mulighetene. I stedet fikk selskapene Ryde og Lime komme inn på oslomarkedet.

Bøter i fleng

Selv om det er blitt færre elsparkesykler så fortsetter parkeringsgebyrene, ofte omtalt som parkeringsbot, å regne over selskapene.

- De tre utleieoperatørene får trolig 10 millioner kroner i p-bøter for elsparkesykler og elsykler i 2023 dersom det fortsetter som det har hittil i år, sier Lars Christian Grødem-Olsen, som startet opp TIERs norgesavdeling i 2019 og nå jobber som mobilitetsekspert

Men nå har Ryde sett seg lei, og utleieselskapet har begynt å sende parkeringsbøter videre til brukerne sine.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.