Erstatning etter SAS-streiken:

Du kan kreve mer

Slik får du mer penger etter sommerens flykaos.

FLYKAOS TIL BESVÆR: Mange fikk store problemer med sommerferien da SAS-pilotene gikk til streik. Fortsatt venter mange på pengene sine. Foto: Odd Roar Lange
FLYKAOS TIL BESVÆR: Mange fikk store problemer med sommerferien da SAS-pilotene gikk til streik. Fortsatt venter mange på pengene sine. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mer enn to måneder etter at SAS-streiken ble avblåst venter fortsatt reisende på penger som de har krav på.

SAS ønsker ikke å opplyse hvor mange det dreier seg om, eller hvilke summer det er snakk om, men det er fortsatt mange som venter på pengene, og det er ikke for seint å sende inn krav om ekstra erstatning dersom du glemte noe i det første kravet til SAS.

PAKKETIPS: Bagasjen din kan bli borte når du reiser på ferie, både på utreise og innreise. Derfor er det lurt at du alltid pakker disse tingene i håndbagasjen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Kollaps

Titusener av reisende fikk ferien ødelagt av streiker, forsinkelser og flykaos i sommer.

Og som ikke det var nok, så var det nærmest kollaps i kundeservicetjenesten både hos flyselskap og bagasjehåndteringsselskapene. Mange har måttet vente i timevis på å komme gjennom for å få informasjon og hjelp.

IKKE LETT: Mange reisende opplevde store problemer med å nå gjennom til kundeservice i SAS. Foto: Odd Roar Lange
IKKE LETT: Mange reisende opplevde store problemer med å nå gjennom til kundeservice i SAS. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Venter på penger

Fortsatt er det mange som ennå ikke har fått pengene sine etter at de måtte betale for nye flybilletter, ekstra hotellovernatting, mat og drikke.

Dersom du har kvitteringer for utgifter som ikke er sendt inn så kan det fortsatt gjøres, og enklest er det å gjøre det via denne siden.

- Vi kjenner til at det er mange som fortsatt venter på pengene sine etter sommerens flykaos. Kundene har krav på penger tilbake for de opprinnelige, ubrukte billettene innen sju dager fra forbrukeren krever dette. Dette følger av flypassasjerforordningen, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen.

Du har krav på renter

Men, som alle andre pengekrav så forfaller disse kravene straks forbrukeren gir beskjed til SAS. Dersom SAS ikke betaler kravet, så vil det løpe forsinkelsesrente fra den 31. dagen etter at kravet er sendt. Og gjeldende sats for forsinkelsesrente er 9,25 prosent, sier Tomas Iversen.

Har du fortsatt penger til gode kan sende purring på kravet til SAS eller reisearrangøren du har et kundeforhold til.

De reisende kan også bringe saken inn for forliksrådet, men det betyr ikke nødvendigvis at de får pengene sine noen raskere av den grunn.

- Har Forbrukerrådet hatt kontakt med SAS for å få selskapet til å betale raskere tilbake til de reisende?

Enklere å klage

- Vi har hatt dialog med SAS for at selskapet skal gjøre det enklere for de reisende å komme i kontakt med dem når det gjelder klagesaker og etterregistrering av utgifter. Dette har de etterkommet, sier Iversen.

- Refusjon av andre utlegg, som mat, drikke, nye flybilletter, ekstra hotellopphold og liknende, samt standardkompensasjon har ingen lovfestet betalingsfrist.

Tilbake til normalen

- Det vi kan si er at vi for halvannen uke siden meldte til Luftfartstilsynet forrige uke at vi nå er tilbake innenfor 7-dagersfristen for refusjonssaker, etter å ha hatt forlenget behandlingstid på refusjoner en periode etter streiken, sier pressesjef Tonje Sund til DinSide.

- Det er fortsatt personer som venter på pengene sine?

- Det er sporadiske saker som mangler fortsatt, men da fordi de enten er veldig komplekse eller det mangler informasjon som må ettersendes. For såkalte claims eller reklamasjonssaker, der kunden skal ha tilbakebetalt ekstrautgifter som f.eks. hotell og leiebil, så vil det ta lengre tid.

Dette er fordi det er mer komplekse saker, som krever manuell håndtering – og volumene etter streiken er som kjent ekstraordinært høye. Har man sendt inn krav om refusjon og kompensasjon for ekstrautgifter under ett, så vil disse i hovedsak behandles under ett, sier Tonje Sund.

Snart i mål

Også charterselskapene fikk hendene fulle med klagesaker etter sommerens kaos.

- Alle reiser som ble kansellert i forbindelse med SAS-streiken er tilbakebetalt. Dette ble gjort umiddelbart etter kansellering, med unntak for noen få der vi ventet inn kontonummer fra kunden for tilbakebetaling, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera.

- Vi har også ferdigbehandlet cirka 85 prosent av alle erstatningssakene. Av de som ligger igjen, er rundt 30 prosent saker der vi venter på mer dokumentasjon fra kundene. Hvis alt går som det skal bør vi være mer eller mindre ferdig i løpet av september.

Streiketrøbbel

- Vi er i rute hva gjelder tilbakebetalinger og refusjonssaker. Vi har heldigvis sluppet unna de store hendelsene i sommer, og vi har ikke hatt mange kanselleringer. Vi hadde jo håpet at dette ble sommeren da vi virkelig fikk vind i seilene igjen og at vi alle skulle få den sommeren vi har drømt om i to år, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i Tui.

- Dessverre har streiker og utfordringer på flere av Europas flyplasser dominert sommeren for mange. Jeg vil likevel oppsummere sommeren som god, og veldig mange nordmenn har fått nyte en etterlengtet ferie i sørligere strøk. Nå setter vi fokus på vinteren, som salgsmessig ser veldig bra ut.

Får skryt

- Dette ble en hektisk sommer av flere årsaker. SAS streiken i juli berørte i underkant av 5000 av Vings gjester. Det var i hovedsak charterflyginger, men også flere hundre gjester som hadde kjøpt en pakkereise hos oss med rutefly. Vi følger alltid pakkereiseloven, og valgte å refundere kundene innen sju dager for ferier som ble kansellert. Selv om loven krever en frist på 14 dager, sier Marie-Anne Zachrisson, sjef for Ving i Norge.

- De av våre gjester som fikk en forkortet ferie på grunn av streiken har fått utbetalt dagsandeler av reisens pris. Det er mange som har sendt inn kvitteringer på mat og andre utgifter i ettertid, og disse håndterer vi sak-for-sak. Det er mye manuelt arbeid og vi har satt inn ekstra ressurser for å kunne svare våre gjester så raskt som mulig.

Som pakkereiseoperatør har vi en plikt å få hjem gjestene i slike situasjoner og det var ingen enkel oppgave i sommer. Jeg opplever at mange kunder har vist stor forståelse for de negative konsekvensene SAS-streiken påførte Ving og deres egen ferie, og vi har fått mye ros fra takknemlige gjester i ettertid for hvordan vi har håndtert dette, avslutter Marie-Anne Zachrisson.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer