De er små, men de kan skape store problemer. Vi snakker om insekter som dukker opp som en ubuden gjest på hotellrommet i ferien.
Mange nordmenn har opplevd dem på nært hold. Og enda flere kommer til å få møte dem i tida som kommer. Og ikke alle slår seg til ro med at insekter er noe man må finne seg i. Noen klager til hotellet, andre til reisearrangøren - og noen følger opp med en klage til transportklagenemnda.
Men svaret er kanskje ikke det de reisende ønsker.
Ikke som hjemme

Legg kofferten her
- Vi har ikke mange henvendelser fra gjester om dette temaet. Men av og til kan man bli litt forundret at noen tror at det er akkurat som hjemme i Norge når man er på ferie på sørligere breddegrader, sier sjef for Ving Norge, Marie-Anne Zachrisson.
- Vi har et avsnitt på nettsidene våre der vi prøver å legge forventningene på rett nivå. Vi skriver dette om insekter og dyr:

«Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed og det vil bli sprøytet. Man kan også oppleve hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men ikke kreve dyrene fjernet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter og dyr.»
Også Folkehelseinstituttet deler informasjon om insekter som gjerne blir med hjem etter ferien. Så som skjeggkre.
«Skjeggkre har nylig etablert seg i Norge. En markert økning i antall bekjempelser er registrert. Man finner dem oftest i nyere bygninger. De likner sølvkre, men er noe større, mer hårete og har lengre haletråder. Skjeggkre kan virke sjenerende, men gjør ellers lite skade i boliger. Skjeggkre kan bekjempes med forgiftet åte.», skriver FHI.
Ekstra renhold
- I land hvor fuglearter er fredet kan ikke fugleredene fjernes. Be eventuelt hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.
- Hva bør de reisende gjøre dersom de opplever plager med dyr og insekter?
- Det viktige er at man umiddelbart sier fra i resepsjonen til hotellet, eller til en av mine kolleger på reisemålet, hvis man plages av insekter på rommet eller i leiligheten. Vi ønsker at våre gjester skal ha et så bra opphold på alle måter. Det er derfor ikke noen god idé å vente med å kontakte oss til man er hjemme igjen, sier Marie-Anne Zachrisson.
Ingen hjelp å få
Også Transportklagenemnda er forsiktige med å kreve at reisearrangøren er erstatningspliktige hvis man opplever plager grunnet insekt. I en nylig avgjort klagesak skriver de:
«Klagen gjelder insekter og manglende renhold på hotellrommet og restauranten, samt all inklusive tilbud m.m. Nemnda kan ikke se at noen av forholdene leder til at det foreligger et avvik mellom hva som er avtalt mellom partene. Ving har informert både om insekter og hva slags rengjøring kunden kan forvente. »

Send meg et tips om ferietrøbbel
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om ferietrøbbel og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?