Reiserettigheter

Du risikerer å ikke erstatning

Dette må du vite dersom du får trøbbel på charterferien.

KJENNER DU REGLENE?: Mange som drar på charterreise kjenner ikke til reglene som gjelder for reisen. Foto: Odd Roar Lange
KJENNER DU REGLENE?: Mange som drar på charterreise kjenner ikke til reglene som gjelder for reisen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av pakkereiseturister venter på informasjon om de kommer seg hjem etter å ha tilbrakt feriedager i utlandet.

Løsningen for mange turister i Hellas blir flyene som fritas fra streiken for å hente turister hjem. For dem som skal reise ut på ferie ser det mørkere ut.

Reisearrangørene, ofte omtalt som charterselskapene, jobber på høygir. Både for å redusere problemene for gjestene som reiste ut - og for å få nye reisende ut i tråd med planene.

SMARTE HOTELLTIPS: Det er veldig irriterende når man ikke får det helt mørkt på hotellrommet, og når man forsover seg til hotellfrokosten, men ikke fortvil! Vi har løsningen på alle disse problemene! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

Dette er rettighetene dine

Når du kjøper en pakkereise, er det arrangøren som er ansvarlig for at innholdet blir som du kunne forvente etter markedsføringen. Dersom reisen blir kansellert, skal arrangøren refundere den reisendes forskuddsinnbetalinger.

En pakkereise starter og avsluttes på den flyplassen som står i reisedokumentene. Dersom du du på egen hånd har bestilt hotellrom, utflukter, transport på reisemålet (for eksempel leiebil), eller annet som kan bli berørt av en forsinkelse, vil dette bare erstattes dersom det er kjøpt gjennom reisearrangøren.

Dersom hjemreisen blir forsinket, arrangøren unnlater hjemsendelse, eller utsetter denne unødvendig, og kunden må besørge hjemreisen selv, er arrangøren ansvarlig for eventuelle merutgifter kunden pådrar seg som en følge av dette.

Hvis turen kanselleres

Dersom pakkereisearrangøren kansellerer turen din, må de refundere hele det forhåndsbetalte beløpet. Og beløpet skal være tilbakebetalt til deg innen 14 dager.

Pakkereiseloven stiller krav til hvor tett opp til avgang de har lov til å avlyse/innstille en reise under normale forhold.

Loven sier følgende: Arrangøren kan avlyse pakkereisen dersom antall personer påmeldt til pakkereisen er lavere enn minsteantallet angitt i avtalen, og arrangøren underretter den reisende om avlysningen innen fristen fastsatt i avtalen, men seinest:

  • a. 20 dager før pakkereisen begynner ved reiser som varer i mer enn 6 dager
  • b. 7 dager før pakkereisen begynner ved reiser som varer mellom 2 og 6 dager
  • c. 48 timer før pakkereisen begynner ved reiser som varer i mindre enn 2 dager.

Avlyses pakkereisen på grunn av forhold som nevnt i første eller annet ledd, har den reisende ikke rett til erstatning.

STREIK: Når charterselskapet rammes av streik hos en ekstern part regnes det som ekstraordinære forhold som selskapet ikke kan lastes for. Foto: Odd Roar Lange
STREIK: Når charterselskapet rammes av streik hos en ekstern part regnes det som ekstraordinære forhold som selskapet ikke kan lastes for. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Ved en streik

Dersom en reise blir avlyst på kort varsel grunnet SAS-streiken, så skal reisearrangøren betale deg tilbake pengene for reisen, inklusive avgifter og depositum, innen 14 dager.

Forsinkelse på utreisen

Reisearrangøren er ansvarlig for erstatning for tapt ferie dersom du har bestilt en reise med varighet under 5 døgn og forsinkelsen er på mer enn 6 timer ved ankomst til reisemålet.

Det samme gjelder dersom du har bestilt en 1 ukes reise og forsinkelsen er på mer enn 8 timer ved ankomst til reisemålet. Eller dersom du har bestilt en 2 ukers reise og forsinkelsen er på mer enn 12 timer ved ankomst til reisemålet.

Størrelsen på denne erstatningen reguleres av Pakkereiseloven og bransjepraksis. Erstatning utgjør vanligvis en dagsandel av reisens pris.

Ved lengre forsinkelse vurderes erstatningen fra sak til sak avhengig av forsinkelsens lengde.

Vær klar over at denne kompensasjonen gjelder bare dersom forsinkelsen oppstår ved ankomst til reisemålet.

Om forsinkelsen/endringen i avgangs/ ankomsttider skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, liknende forhold som reisearrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, fordobles de angitte fristene.

Forsinket hjemreise

Ved forsinkelse på hjemreisen utbetales det ikke erstatning etter Pakkereiseloven, uavhengig av forsinkelsens lengde.

Ved forsinket hjemkomst må du selv betale eventuelle utgifter/taxiutgifter hvis du kommer for seint til fly-, tog- eller bussforbindelser som du selv har kjøpt.

Det samme gjelder hvis avtalt henting ikke lengre er mulig.

Dersom du har hatt ekstrautgifter til tilslutningstransport og/eller overnatting, som direkte følge av- og i forbindelse med forsinkelsen, skal du primært søke kompensasjon for dette gjennom reiseforsikringen din.

Husk at du som reisende alltid har en forpliktelse til å minimere kostnadene.

Men i forbindelse med SAS-streiken er det ikke reiseforsikringen din som skal brukes. Da må du kontakte reisearrangøren eller reisebyrået for å få dekket ekstrautgiftene dine derfra.

Dersom du må være lenger på reisemålet før hjemreisen skal reisearrangøren dekke mat og drikke samt eventuell ekstra overnatting.

Kun tre netter

- Dersom det er umulig med hjemtransport etter pakkereiseavtalen, skal arrangøren bære kostnadene for nødvendig innkvartering av den reisende i en periode på høyst tre netter, sier Forbrukerrådets reisejusekspert, Thomas Iversen til DinSide.

- Begrensningen til tre netter gjelder likevel ikke dersom det i regelverk om passasjerrettigheter er fastsatt lengre perioder.

Hvis pakkereisen bruker fly som transportmiddel, er det flypassasjerforordningen sine regler om forpleining som gjelder. Det vil si overnatting, mat og drikke og flyplasstransport til flyet går som gjelder. Og innkvarteringen skal om mulig være av en likeverdig kategori som reisetjenestene som inngår i pakkereiseavtalen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer