Reiserettigheter

Du risikerer å ikke erstatning

Dette må du vite dersom du får trøbbel på charterferien.

KJENNER DU REGLENE?: Mange som drar på charterreise kjenner ikke til reglene som gjelder for reisen. Foto: Odd Roar Lange
KJENNER DU REGLENE?: Mange som drar på charterreise kjenner ikke til reglene som gjelder for reisen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av pakkereiseturister venter på informasjon om de kommer seg hjem etter å ha tilbrakt feriedager i utlandet.

Løsningen for mange turister i Hellas blir flyene som fritas fra streiken for å hente turister hjem. For dem som skal reise ut på ferie ser det mørkere ut.

Reisearrangørene, ofte omtalt som charterselskapene, jobber på høygir. Både for å redusere problemene for gjestene som reiste ut - og for å få nye reisende ut i tråd med planene.

Dette er rettighetene dine

Når du kjøper en pakkereise, er det arrangøren som er ansvarlig for at innholdet blir som du kunne forvente etter markedsføringen. Dersom reisen blir kansellert, skal arrangøren refundere den reisendes forskuddsinnbetalinger.

En pakkereise starter og avsluttes på den flyplassen som står i reisedokumentene. Dersom du du på egen hånd har bestilt hotellrom, utflukter, transport på reisemålet (for eksempel leiebil), eller annet som kan bli berørt av en forsinkelse, vil dette bare erstattes dersom det er kjøpt gjennom reisearrangøren.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer