Dyre solkremer får kritikk

Ingen solkremer som selges i parfymerier anbefales.

I årets solkremtest har Grønn Hverdag sett på innholdet i 139 solkremer på det norske markedet, og vurdert dem etter innhold av helse- og miljøbelastende stoffer.  Foto: Colourbox.com
I årets solkremtest har Grønn Hverdag sett på innholdet i 139 solkremer på det norske markedet, og vurdert dem etter innhold av helse- og miljøbelastende stoffer. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ferien starter for mange i disse dager, og kofferter og bagger fylles med bikinier, shorts, solbriller, badehåndklær, solhatter og andre soleffekter. Solkremen har du kanskje ikke fått kjøpt inn ennå? Flere virksomheter tester solkremer før sommersesongen, og årets solkremtest fra Grønn Hverdag er nå offentliggjort.

Av testede solkremer fra parfymerier, anbefales ingen av miljøorganisasjonen. For å sette det på spissen viser testen at du kan ende opp med å bruke 720,- kroner på en solkrem som er full av stoffer som av organisasjonen defineres som helse- og miljøskadelige.

Slik velger du riktig solkrem

I årets solkremtest har miljøorganisasjonen sett på hva 139 solkremer på det norske markedet er laget av, og vurdert dem etter innhold av helse- og miljøbelastende stoffer.

Dyr krem inneholder cocktail av farlige stoffer

I testen kommer solkremer på selges på parfymerier svært dårlig ut, og ingen anbefales.

En av testens tapere er solkremen Sensai, av merket Kanebo, som ifølge Grønn Hverdag inneholder en cocktail av stoffer som hudpleieprodukter ikke bør inneholde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer