Flybillett

Dyrt å trykke feil

Sjekker du nøye når du bestiller flybilletter? Da er det greit å vite hva du skal gjøre hvis du trykker på feil knapp.

BILLETTBESTILLING TIL BESVÆR: Å bestille sine egne flybilletter er ikke alltid like enkelt. Foto: Kirsti Østvang
BILLETTBESTILLING TIL BESVÆR: Å bestille sine egne flybilletter er ikke alltid like enkelt. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å bestille sine egne flybilletter via mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin er blitt så enkelt at de fleste klarer det uten store problemer.

Men, det er likevel lett å gjøre små feil å bestillingen - og disse feilene kan koste deg dyrt.

Det fikk en passasjer hos flyselskapet Norwegian merke til fulle. Han skulle rette opp en feil til 20 kroner, men endte opp med en ekstraregning på 1049 kroner.

Mannen klagde og ville ha pengene for den ene billetten tilbake, men var det mulig?

Opp med armlenet: De to armlenene til midtsetet er lett å løfte opp. Men visste du at det også er mulig å åpne det som går ut mot midtgangen? Video: Bim Zachrisson Totland Vis mer

Klage - til ingen nytte

Det var Flysmart24 som først omtalte saken.

Den uheldige passasjeren skulle reise fra Evenes til Oslo 31. mai i år. Ti dager tidligere ble bestillingen av billetten gjennomført, men under betaling av reisen oppdaget mannen at han at han hadde glemt å betale 20 kroner for å få reisebekreftelsen tilsendt på SMS.

Han gikk da tilbake på billettbestillingsskjemaet og betale for SMS-tjenesten.

Oppdaget tabben

Mannen oppdaget på dette tidspunktet at han allerede hadde betalt for reisen til Oslo, og ved å gå fram og tilbake til nettsida så hadde han betalt for to reiser.

Da kastet han seg på telefonen og ringte Norwegians kundeservice for å få hjelp.

Etter å ha ventet i lang tid uten å få svar, bestemte klager seg for i stedet å ta problemet opp med selskapet da han fem dager senete skulle reise fra Gardermoen til Evenes.

På flyplassen mener klageren at han fikk beskjed om å kontakte selskapet skriftlig og be om refusjon.

Det ble ikke opplyst om at dette måtte gjøres før flygingen fant sted.

DOBBELT OPP: Mannen trengte bare én billett - men endte opp med to. Foto: Odd Roar Lange
DOBBELT OPP: Mannen trengte bare én billett - men endte opp med to. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Dette synes mannen var urimelig og krevde refusjon for 1049 kroner. Det gikk ikke Norwegian med på, og dermed havnet saken hos Transportklagenemnda.

Ingen hjelp å få

Norwegian henviste til reglene og vilkårene for billettklassene LowFare og LowFare+. Slike billetter refunderes dersom de kanselleres innen 24 timer etter bestilling.

Etter 24 timer kan billettene fortsatt kanselleres, men da er det ingen refusjon.

I perioden fra januar 2022 fram til 1. august 2022 kunne Norwegian tilby passasjerer med LowFare billetter mulighet til én gratis ombooking, mot å betale eventuell prisdifferanse, men endringen måtte gjøres minst 7 dager før avreise.

Ved kansellering gjaldt fortsatt regelen om ingen refusjon.

Kunden hadde i dette tilfellet opprinnelig bestilt en reise for to personer. I mars 2022 kontaktet klager Norwegian med ønske om å splitte bestillingen i to, fordi den ene passasjeren ikke kunne reise.

Da klager kontaktet Norwegian i mai for å endre bestillingen som ble splittet ut, var det for seint, da endringen måtte gjøres før avreisen i april. Norwegian ville derfor ikke innfri kravet.

Dette sier Transportklagenemnda

Nemnda påpeker at ved bestilling av en flyreise på Internett, er du selv ansvarlig for at informasjonen som blir lagt inn, er riktig.

Det er viktig å sjekke at navn på reisende, kontaktinformasjon, destinasjon, tidspunkt og liknende er riktig før bestillingen bekreftes.

Det er i tillegg viktig å undersøke vilkårene nøye før bestilling av flyreisen bekreftes.

Når tilbudet er akseptert, er avtalen bindende og klageren har ikke krav på refusjon av billettene verken på avtalerettslig, erstatningsrettslig eller annet grunnlag.

Uenighet

Klageren hevder at Norwegian har uttalt at de kunne kansellere reisen og endre den i ettertid. Men Norwegian viser til sine regler og vilkår som klager aksepterte å ha lest og forstått ved kjøp av reisen.

Her kommer det fram at det ikke er refusjon ved avbestilling av en reise. Videre kommer det fram at endring av en bestilling må gjøres en viss tid før avreise.

I dette tilfellet kontaktet klager Norwegian etter den opprinnelige avreisedatoen, med ønske om å endre billetten.

På dette tidspunktet var det for seint å endre billetten.

Nemnda har forståelse for at det er ergerlig med en feiltolkning av reglene som i dette tilfellet, men nemnda kan likevel ikke anbefale at den uheldige manne gis medhold i klagen sin.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer